אין דבר מרגש יותר מחתונה העומדת בפתח. הוא כרע ברך והציע נישואין והיא בכתה בהתרגשות ואמרה "כן". אבל רגע לפני שמתחילים להתכונן לחתונה, ישנו דבר חשוב שמוכרחים לבצע, והוא הסכם ממון. הסכם זה נועד להבטיח את עתידם הכלכלי של בני הזוג במקרה של גירושין. זה אולי לא נשמע רומנטי במיוחד לפני החתונה, אך מומלץ להיערך לכל האפשרויות בעתיד.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

עורכים הסכם ממון גם בהיעדר נכסים

בקרב בני זוג אחדים קיימת תפיסה שאם אין להם נכסים, הרי שאין גם צורך לערוך הסכם ממון. ובכן, גם במקרה שאין לכם רכוש משמעותי כל כך, יש צורך לבצע הסכם ממון בכל זאת. העניין שהסכם זה אינו כולל את חלוקת הנכסים בלבד, אלא גם סעיפים שונים הנוגעים לרכוש שיש לכם: חשבונות בנק, ירושות, רכב, רכוש פרטי וכדומה. מעבר לכך, אם אי פעם תצטרכו להתגרש (ותמיד יש סבירות שזה יקרה, גם אם אהבתכם בוערת), הליך הגירושין לא יהיה מורכב כל כך, שכן הרכוש שלכם כבר מחולק מבחינה משפטית.

5 דברים חשובים שכדאי לדעת על הסכם ממון

מתלבטים אם לערוך הסכם ממון? חוששים שהוא יעיב על הזוגיות שלכם? אלה כמה דברים שכדאי לדעת עליו:
• על מנת לקבל תוקף, הסכם הממון חייב באישורו של בית המשפט. לפיכך, איש מבין הצדדים לא יוכל לשנות סעיף בהסכם הממון ללא אישור משפטי.
• אם ערכתם את הסכם הממון לפני הנישואים, לא תוכלו לכלול בו נושאים כמו מזונות הילדים או משמורת משותפת. בית המשפט לא יוכל לבצע הסדר על ילדים שלא נולדו עדיין.
• הסכם הממון לא כולל סנקציות במקרה של סירוב רצונו של בן הזוג להעניק גט.
• ההסכם כולל סעיף חשוב הקובע את מועד חלוקת הרכוש בין בני הזוג הפרודים.
• כמו כל מסמך משפטי, הסכם ממון צריך להיעשות בפיקוחו של עורך דין מקצועי. מסיבה זו, אל תנסו לנסח את המסמך לבד. לפני שאתם מגישים אותו לחתימה בבית המשפט, פנו לעורך דין מנוסה.

הסכם ממון אינו שולל מכם שיתוף בנכסים

אם בכל זאת יש לכם נכס ואתם מעוניינים לבצע הסכם ממון, זכרו כי ההסכם אינו מונע מצבים שבהם יש שיתוף בנכסים. הסכם ממון על דירת מגורים, למשל, נועד להבטיח חלוקת רכוש הוגנת בין שני הצדדים במקרה שבו תרצו לפרק את החבילה ולפנות כל אחד בדרכו. חשוב להבין שלא בכל מקרה נפסק שהדירה שייכת רק לצד שיש לו זכות על הנכס. במקרים מסוימים אשר נכללים בתוך ההסכם הדירה נחלקת לשניים.
אם נסכם, הסכם ממון הוא המסמך המשפטי החשוב ביותר שנועד להבטיח את שלמות הזוגיות שלכם, לצד הליכי גירושין חלקים עד כמה שניתן, אם יהיה בכך צורך. אז לפני שאתם חותמים על הכתובה, כדאי לחתום על הסכם ממון אצל עורך דין המתמחה בכך – עו"ד אורי גנור.