לראשונה בארץ תוענק תעודת הסמכה NLP Practitioner לסטודנטים הלומדים במחלקה לחינוך לגיל הרך באקדמית אחוה, כחלק מלימודי התואר הראשון בחינוך ותעודת הוראה. גישת ה-NLP תקנה לסטודנטים ללימודי הוראה כלים לתקשורת אפקטיבית ומעצימה עם ילדי הגן וההורים, תוך גמישות מחשבתית וחשיבה יוזמת בבניית חוסן לגננים וגננות כמובילים ומנהיגים בחינוך.
2 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית פרס
המכללה האקדמית פרס
מכללת אחוה
(צילום: אלי זנתי)
Neuro Linguistic Programing) NLP ) הוא האומנות והמדע של המצוינות האנושית המאפשרת לנו להבין כיצד המוח שלנו עובד. הגישה מתייחסת לכך שכל אדם הוא עולם ומלואו. הוא פועל, מתנהג ומתנהל בהתאם לקווי האופי ולסגנון הפעולה הייחודיים לו. הגישה, שצברה פופולריות רבה, תורמת ליצירת תקשורת, למידה והתפתחות אישית בתחומים שונים, ביניהם גם בתחום החינוך, ומאפשרת לאדם לפתח יכולות, כישרונות והתנהגויות חדשות אצלו ואצל האחרים. "ה-NLP מגדיר השקפות עולם משמעותיות שאם אנחנו מאמצים אותן הן יעזרו לנו להצליח ולמצות את הפוטנציאל שלנו", מסבירה עידית ג'וס מאמנת אישית ומרצה במחלקה לחינוך לגיל הרך באקדמית אחוה. "הגישה עוסקת במבנה החוויה הסובייקטיבית של האדם, חוקרת מהי הדרך בה הוא מארגן את החוויה, מה הוא ראה, שמע, הרגיש דרך החושים, כיצד הוא מביע את החוויה ומתנהג בהתאם כדי ליצור הצלחה. הלמידה והחקר בגישה זו כוללים התבוננות בהתנהגות והתבוננות בשפה ומודלינג על התהליך המנטלי הפנימי שאנשים מצליחים עברו, כאשר שאלת המוצא היא - מה עושים אנשים מצליחים במיוחד ואיך הם עושים זאת? כיצד הם חשבו וכיצד הם השתמשו במשאבים שלהם בדרך להצלחתם? חקר זה הוליד מאגר של טכניקות פרקטיות קלות ללמידה, לפיתוח המיומנויות והיכולות וליצירת השפעה תוך אישית ובינאישית".
NLP בשדה החינוכי רתימת השיטה לשדה החינוכי בכלל ובחינוך לגיל הרך בפרט אינה מובנת מאליה. במחלקה לחינוך לגיל הרך באקדמית אחוה לקחו זאת צעד אחד קדימה והבינו את החשיבות בהקניית כוחות וחוסן פנימי לצוותי ההוראה בגני הילדים, תוך פיתוח מיומנויות תקשורת בינאישית וחיזוק יכולת ההתמודדות עם מצבים משתנים ואתגרים במרחב החינוכי. מטרת התוכנית היא לאפשר תקשורת אפקטיבית ומעצימה בין הגננת לבין הילדים והוריהם, וליצור ביניהם שיתופי פעולה. במהלך התכנית לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, לומדים הסטודנטים כיצד ליצור הצלחה אישית, לחזק יכולות ניהול רגשי-אישי, ללמוד יצירת כימיה מיידית עם השותפים במערכת החינוך, לזהות את סגנון התקשורת הייחודי לכל אחד מהם, להשתמש בשפת ההשפעה ליצירת שיתופי פעולה ולחזק מיומנויות להנעה לפעולה אישית ובינאישית בקרב הילדים. בנוסף, נחשפים הסטודנטים לתעודת הוראה לחשיבות הגמישות המחשבתית, חשיבה יוזמת וקידום תהליכי שינוי. כלים אלה יאפשרו לבוגרי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך להיות גמישים בהחלטותיהם ולבחור דרכי פעולה מותאמות לנסיבות על-פי אמונותיו של כל בוגר. בסיום התואר הראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך יקבלו הבוגרים גם תעודת מנחה בדרגתNLP Practitioner של האיגוד האירופאי המוכרת על-ידי לשכת ה-NLP הישראלית ומאפשרת המשך לימודים בארץ ובחו"ל. "יש נטייה לחשוב כי הוראה עוסקת בעיקרה בפדגוגיה, אך למעשה מדובר גם בניהול מורכב של מגוון מערכות יחסים הבנויות מרגשות, מחשבות ותחושות. יצירת תקשורת מקדמת ומעצימה בגן הילדים תסייע ליצירת אינטראקציה חיובית וחמה בין הגננת והילדים בגן, אך תשפיע במקביל גם על האקלים הגני בכללותו", אומרת ד"ר יעל ברק-לוי ראש המחלקה לגיל הרך באקדמית אחוה. "גישת ה-NLP שמה דגש על הגורם, הסיבה, להתנהגותו של האדם ומסייעת במתן מענה לאותו צורך בדרך אחרת, מותאמת. מכאן החשיבות הרבה להבנה של מה קורה במוחן של הגננות, בדיוק באותה מידת חשיבות בה אנו מתמקדים במה שקורה בראשם של הילדים. בעבודה עם ילדים בגיל הרך יכולות להיות סיטואציות מורכבות רבות. סיטואציות הנובעות מקשיים בהצבת גבולות, צורך בפיקוח מתמיד על הילדים, קשיים רגשיים וחברתיים של הילדים מחד ושל צוות הגן מאידך, זיהוי של מצבי סיכון, שימת לב לעיכובים התפתחותיים ועוד. בהיות הילדים צעירים ויכולות השפה והתקשורת עוד בשלבי התפתחות ראשוניים, לעיתים קרובות מתהווים קונפליקטים בגן. אלו הם המצבים בהם נרצה שיהיו לגננות הכלים הנכונים להתמודדות. המודעות להבין את נקודת מבטם של הילדים, הרגשות והמחשבות שמניעים אותם, ובמקביל תחושות ודפוסי המחשבה המניעים גם את הגננת עצמה. הכרת כלים אלו, תוך תרגול ועיבוד שלהם בסימולציות ובהתנסויות שונות במהלך התואר, יאפשרו התמודדות טובה, ימנעו תסכולים ויסייעו במציאת פתרונות יעילים ויצירתיים. יכולות אלו יביאו את הסטודנטים שלנו להיות בטוחים, רגועים, בעלי זהות עצמית ומקצועית ברורה, גמישות מחשבתית וחשיבה יזמית וחדשנית".
2 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית פרס
המכללה האקדמית פרס
מכללת אחוה
(צילום: אלי זנתי)
עיצוב הזהות האישית ארגון CfBT Education Trust האנגלי אשר עוסק ברפורמות למערכות חינוך ערך מחקר שטח על יישומי NLP בשדה החינוך. כל משתתפי המחקר העידו על ההשפעה החיובית של ה-NLP ברמה המקצועית והאישית, הן שלהם והן של התלמידים. בין היתר דיווחו המשתתפים כי הביטחון העצמי שלהם התעצם, יכולת הביטוי של התלמידים בצורה ברורה וחופשית השתפרה, נוצר שינוי חיובי של האווירה בכיתה בהיבט לימודי וחברתי, ביכולת פתרון בעיות תוך הפגנת יצירתיות, במוטיבציה ללמידה בכיתה ובבית וביצירת תקשורת אפקטיבית בין הילדים למורים, בין הילדים לבין עצמם ובין חברי הצוות. "בסופו של יום אנחנו יודעים שמצב הרוח ומצבם הרגשי של הגננים והגננות משפיעים ישירות על הילדים. היכולת של אנשי החינוך להתגבר על מצבי לחץ ועל הרגעים הקשים במהלך היום, הם היוצרים את האווירה הטובה והבטוחה בגן", אומרת ד"ר ברק-לוי. "ה-NLP מציע מגוון רחב של כלים ומיומנויות אישיות ובינאישיות, כגון: ניהול אפקטיבי של רגשות, יכולת חיבור ל'אני העצמי', כמו גם ליעוד, לערכים ולמשאבים הנדרשים לפעולה נכונה. הניהול האישי והרגשי של אנשי החינוך והחוסן הנפשי מהווה בסיס משמעותי לצמיחה אישית ומשפיע מאוד על הגן ועל הילדים ועיצוב הזהות האישית של שניהם. השנה, יותר מתמיד, חשוב להקנות כלים ומיומנויות אישיות לאנשי החינוך החדשים, לשם חיזוק הזהות ויצירת מנהיגות מודעת ומעצבת בגן ובבית הספר. עם תחילת משבר הקורונה נתקלו המחנכים לא פעם במצב של חוסר ודאות וחוסר אונים בהיבטים מקצועיים ואישיים. הטמעה ושימוש בכלים לניהול רגשי להעצמה, חיזוק וחיבור ליכולות ולמשאבים פנימיים המסייעים להתמודדות עם מצבים מורכבים, מהווים מודל לחיקוי עבור הילדים המראה כיצד להתמודד עם אתגרים וקשיים ביומיום. גננת אשר חשה שהיא בעלת כלים להתמודדות ומאמינה שהיא עושה את כל אשר ביכולתה תצליח לנהל את עצמה רגשית טוב יותר, ובהתאם - להתנהל בגן בצורה אפקטיבית יותר. חשוב לזכור כי ישנם מעט מאוד מקצועות בשוק הדורשים רמה כזו של שליטה ביכולות האישיות והבינאישית גם יחד".