ביומיום החיפוש אחר המסעדה המושלמת לא ממש מעסיק אותך. אתה הולך לאכול, מצפה לשבוע, מקווה ליהנות, שואף לא להתרושש. אבל בתוככי ליבך אתה מקווה יום אחד שתמצא את גן העדן האבוד של המסעדות, את השנגרילה של מוסדות האוכל.
הו, שנגרילה, אותו ביטוי שנטבע על ידי הסופר האמריקאי ג'יימס הילטון ברומן "האופק האבוד", והפך מאז לשם נרדף לכל גן עדן ארצי. אם תמשיך לרדוף אחרי השנגרילה סופך להתאכזב מרה - אז עדיף פשוט לא להתעסק בזה.
2 צפייה בגלריה
"המחמסים בע"מ". פייר, לא ציפיתי| צילום: אשר קשר
"המחמסים בע"מ". פייר, לא ציפיתי| צילום: אשר קשר
"המחמסים בע"מ". פייר, לא ציפיתי| צילום: אשר קשר
אבל אז זה הכה בי: שנגרילה נמצאה - ושמה עלי אדמות "המחמסים בע"מ".
אודה על האמת, רק האמת וכל האמת: מעולם לא פיללתי בנפשי כי השנגרילה תתגלה דווקא בחומוסיה באשקלון.
את המשפט הזה אפשר להפריד לשניים - גם שמעולם לא פיללתי ששנגרילה תתגלה בחומוסייה, ובעיקר שמעולם לא פיללתי ששנגרילה תתגלה באשקלון. אבל מתברר שגן העדן נמצא דווקא במקומות שאתה הכי לא מצפה להם.
חייך, אכלת חומוס
אז מה הופך את "המחמסים" לשנגרילה?
קודם כל קבלת הפנים והאווירה. יכול להיות שבגן עדן מקבלים לקוחות כל כך יפה, אבל אתה לא מצפה ביום שישי בצהריים בחומוסייה עמוסת מנגבים שהמלצריות והבעלים יקבלו את פניך בחיוך של אושר צרוף, כאילו היית הסועד הראשון שלהם בהיסטוריה.
יש משהו מקסים באווירה ב"המחמסים", ווייבים חיוביים, אנרגיה משובחת, רוגע של שישי-שבת למרות הלחץ, ובעלים בן 23 בשם תיאו שלא מפסיק לחייך עם הפה והעיניים ולשאול לקוחות אם הכל בסדר או אם הם זקוקים למשהו נוסף.
התפריט מחייך אליך בנדיבות כמו הצוות. חומוס עולה כאן 26 שקלים, ריפיל חומוס חופשי מובטח אם תוכל לסיים את המנה הנאה שמוגשת לך, יחד עם מבחר תוספות חינמיות דוגמת גרגירי חומוס, פול, טחינה, רוטב ירוק, סלסה ועמבה (למבינים).
תוספות נוספות כמו חציל מטוגן, פטריות ועדשים יוגשו בתשלום סמלי של מספר שקלים. הצ'יפס מטוגן כאן לשלמות, הפלאפל ללא גלוטן כלל (לדברי פרנסי המקום), והוא מוגש בצבע ירוק, טעים ועשיר.
אבל האטרקציה המרכזית כאן היא ללא ספק העובדה שיש כאן אופציה גם לשקדים קלויים כתוספת לחומוס - אבל בואו, זה כבר זה מחייב פסקה נפרדת.
כשאשתך אומרת: בוא נתחלף
אני שמרן למדי כשזה מגיע לחומוס (או לכל דבר אחר, בעצם), אז כשמלבד כל התוספות החינמיות הזמנתי גם חציל מטוגן על החומוס שלי הרגשתי פורץ דרך.
2 צפייה בגלריה
פריצת הדרך: שקדים | צילום: אשר קשר
פריצת הדרך: שקדים | צילום: אשר קשר
פריצת הדרך: שקדים | צילום: אשר קשר
אלא שאז האישה שאיתי, נועזת וחקרנית קולינרית כתמיד, השאירה לי אבק כשהזמינה את השקדים הקלויים. באופן אישי עצם הרעיון החריד אותי, אבל מסתבר שלשנגרילה יש חוקים משלה.
נתחיל בחומוס עצמו, שהיה מדהים, טעים, עמוק, טרי, משחתי ומענג. אליו מתלוות הפיתות העבות, הרכות, שנאפות במקום ושרות יחד עם החומוס בקול של מלאכים את "ברית עולם" של מתי כספי: "עוד מעט כמעט אנו גוף אחד".
החצילים מצוינים ובשרניים, וכל כך טעים לי שאני לא מרים את עיניי מהצלחת שלפניי, על מנת להימנע מקשר עין עם האישה והשקדים, ואז... "בוא נתחלף", אני שומע לחרדתי, וצלחת חומוס עם שקדים מחליפה בחטף את צלחת החומוס עם החצילים שלפניי.
לא רציתי לבזבז פיתה על חומוס עם שקדים, אז טעמתי מעט מזעיר על מזלג.
אנשים מספרים שבמקרים של פחד מוות כל חייהם חולפים לנגד עיניהם. בשום מקום בספרות לא מוזכר שזה קרה לאנשים שניגבו חומוס עם שקדים קלויים.
לי זה קרה. במחזה "אשכבה" כותב חנוך לוין: "והנה חלפו החיים ללא רווח וללא תענוג, אבדו, מאחורי הפסדים בלבד, והם נוראים כל כך, נוראים עד כדי צמרמורת…".
וזה בדיוק מה שהרגשתי כשאכלתי לראשונה חומוס עם שקדים קלויים ותהיתי כמה פיתות עם חומוס רגיל וברור מאליו אכלתי בחיי. איזה בזבוז.
רוצים המלצה על ספר טוב?
המלצריות מסתובבות בין השולחנות ומחלקות צ'ייסרים של ערק. האנשים לא מפסיקים להגיע, גם מספר דקות לפני הסגירה, ותיאו לא מפסיק לחייך, ולא מהחיוכים המלאכותיים האלה שנעלמים מיד מהפרצוף כשהוא מסתובב.
איכשהו תיאו מגיע במהלך סקר שביעות הרצון לשולחננו, ונקלע לשיחה רצינית עם האישה שאיתי על ספרי עזרה עצמית, מה שמשמח אותי כי אני רוצה להמשיך לאכול את החומוס עם השקדים.
תיאו מזכיר לה בין השאר את ספרו המפורסם של דייל קרנגי "כיצד תרכוש ידידים והשפעה בחברה", ספר שאבי קנה בתחילת שנות ה־70 ובכיתה ד' הרביתי לעיין בו, כי לא היו לי ידידים ולא היתה לי השפעה.
אחת העצות שנותן דייל קרנגי בספרו היא לחייך כמה שיותר, משהו שתיאו עושה היטב, אבל אני בכיתה ד' עדיין לא עיצבתי סופית את החיוך המקסים שיש לי כיום, ובתמונות ישנות אני מתחלחל לגלות כיצד נראה החיוך שלי דאז, ולא מתפלא שהיו לי בעקבות הספר עוד פחות ידידים ופחות השפעה בחברה.
לו רק הייתי יודע אז מה שאני יודע היום, אבל לפחות עכשיו אני יודע דבר אחד בסיסי: גיליתי את סוד הקסם המסתורי של חומוס עם שקדים קלויים ומצאתי את שנגרילה המכונה בקרב יושבי הארץ "המחמסים בע"מ".
מראה מקום:
"המחמסים בע"מ", אלי כהן 21, אשקלון
טלפון: 08-6786767
שעות פתיחה: א'-ה' 11:00-22:00, ו' 10:00-15:00
פסקול: פופ עברי
תג מחיר: חומוס עם תוספת חציל מטוגן - 30 שקל, חומוס עם תוספת שקדים קלויים - 30 שקל, פלאפל (עשרה כדורים) - 12 שקל, צ'יפס קטן - 11 שקל, דיאט קולה - 10 שקל; סך הכל: 93 שקל