אי אפשר לנסוע בכביש ליד אזור בלי להריח את המנגל, והבטן מתחילה לקרקר. אם תעצרו לבדוק מה קורה שם, אולי תופתעו מהקונספט, אבל אחרי שתטעמו תהיו חייבים לחזור. סבא עזרא חנה התחיל הכל, ומאז 11 ילדיו ו-65 נכדיו, ממשיכים. אחרי שגם מבקר המסעדות הכי קשוח, ניב גלבוע, נתן לשיפודים שלו ציון מדהים שניצח שיפודיות יוקרתיות, החלטנו לתפוס שיחה עם ה"עזרא" המקורי ולבדוק מה הסוד. בדקנו גם מחירים.
6 צפייה בגלריה
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור
(צילום: צחי אוכל את ישראל)

מבקרי המסעדות הופתעו


אנחנו לא מספרים לכם על מקום חדש. בדיוק להיפך - שיפודיית עזרא ובניו הוקמה ב-1978 והיא פועלת באותו מבנה (שעם השנים הורחב ושופץ) כבר 47 שנה. כל תושבי בת ים, חולון, אזור ובעצם כל גוש דן מכירים את "עזרא ובניו" ברחוב החשמונאים 2 באזור, אבל שנים רבות היא סבלה ממוניטין פחות נחשב, בוודאי ביחס לשיפודיות שנחשבות "יוקרתיות יותר".

6 צפייה בגלריה
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור. תמיד מלא
(צילום: באדיבות המסעדה)

כל זה השתנה כשהמבקרים התחילו להגיע. הראשון היה מבקר המסעדות הכי קשוח, ניב גלבוע. הוא השווה בינה לבין אינספור שיפודיות נוספות מהצפון ועד הדרום, והגיע למסקנה שזו השיפודיה הכי טובה בארץ. הוא דירג אותה במקום ראשון עם ציון 8.5. גבוה מאוד במדד גלבוע.

קראו גם:

אחריו הגיעו פיני בלילי ('הלוחש ללאפות') – שהכריז גם הוא בטיקטוק על אותה מסקנה, ואליו התווסף היו-טיובר רונן ג'יג'י שקרא ל-"עזרא ובניו" "השיפודיה הטובה בישראל". פז רובינזון מ-"חדשות 13" הכריז על המקום כ"שיפודיה הזולה בישראל", ואפילו כוכב הרשת "צחי אוכל את ישראל" קרא לה "המקום הכי מפנק בארץ".
צפו במה שחשב עליה "צחי אוכל את ישראל":
שיפודי עזרא ובניו באזור. מי לא מכיר?
(צילום: צחי אוכל את ישראל)


לא מסעדה למפונקים


איך המקום עובד? כאן לא יושבים ומחכים למלצר. כדי להשלים ארוחה צריך לעמוד בארבעה תורים שונים: אחד לבשר, שני לסלטים ולחמוצים, תור נוסף לצ'יפס, ולבסוף תור אחרון לגריל. בעמדת הגריל המשולשת ניצבים שלושה אנשי גריל, כל אחד מהם יענה לשם "עזרא" כשתקראו לו. אתם מגיעים אליהם עם שיפודי הבשר שקניתם והם מניחים אותם על האש. עם הזיכרון שלהם אי אפשר להתחרות, הם יודעים בדיוק מה הזמנתם ואיפה מונחת המנה שלכם. כשהבשר מוכן אתם מקבלים אותם על מגש, והולכים לסדר לכם שולחן (אפשר ורצוי לסדר את השולחן כבר קודם כדי שהבשר לא יתקרר).
ברחבי חדר האוכל המרווח פזורים מגוון כלי אוכל מפלסטיק, מפות מנייר שאפשר לערוך לעצמכם, ובעיקר תקווה קטנה שאולי תצליחו למצוא שולחן אחד פנוי - אם הגעתם בשעת השיא. בישוב אזור גרים רק 13,500 תושבים, אבל לפעמים נדמה שזו כמות הסועדים בכל זמן נתון ב-"עזרא ובניו". אז אולי יש כאוס, רעש, בלגן, צריך לעמוד בכמה תורים, אבל אפשר לסיים ארוחה משפחתית של ארבעה סועדים בכ-90 שקל!

6 צפייה בגלריה
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור
את השיפודים אתם מביאים בעצמכם למנגל
(צילום: באדיבות המסעדה)

כמה עולה שיפוד?


במשך שנים שיפוד ב-"עזרא ובניו" עלה 10 שקלים בלבד, אבל זה היה בשנים שלפני הקורונה. המחיר הוא חלק ממהות העסק, ואז (וגם היום) זולים יותר בהשוואה לכל מסעדות ה-"על האש" שאתם מכירים. קצת אחרי הקורונה המחיר "זינק" ב-10% אחוזים, כלומר שקל. כך שכל שיפוד עולה היום 11 שקל.
"המחיר עדיין זול, וזה לא משנה איזה סוג בשר תרצו", מסביר ל"מיינט" הסבא המייסד הלא הוא עזרא המקורי, עזרא חנה, ומפרט: "יכול להיות קבב, פרגית, כבד, כנפיים, מרגז, לבבות, שקדים...", והרשימה עוד ארוכה.
רציתם תוספות, אין בעיה: צ'יפס – 10 שקלים, שתייה – 5 שקלים, תוספת סלט וחומוס – 10 שקלים. אה וחשוב להגיד, כיוון שזה מקום 'אולד-סקול', אז הכל במזומן, ורק מזומן (יש כספומט ליד).

6 צפייה בגלריה
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור. רק מזומן
(צילום: באדיבות המסעדה)

איך הכל התחיל? סבא פתח שיפודיה


כיום, רשת השיפודיות עזרא ובניו היא מעצמה ישראלית, אבל הסניף הראשון והמקורי נמצא בכניסה למועצה מקומית אזור. הוא הוקם ב-1978, ושם עבדה כל המשפחה תחת סבא עזרא וסבתא אסתר.

6 צפייה בגלריה
סבא עזרא חנה (הכי שמאלי) וחלק מבניו
סבא עזרא חנה (הכי שמאלי) וחלק מבניו
סבא עזרא חנה (הכי שמאלי) וחלק מבניו
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של "עזרא ובניו")

המסעדה עצמה הוקמה על בסיס בית ערבי עתיק ורב חדרים. עם הזמן, נוספו תוספות למבנה, קרוואנים ושאר ביתנים, והקונספט צבר קהל מהיד לפה – רב משמעית.
בשנת 2014, שמואל חנה - הבן של הסבא המייסד, והבעלים ומנהל המסעדה - עזרא חנה, הקימו סניף נוסף של "עזרא ובניו" בבת ים. ב-2019 הוקם סניף ראשון בראשון לציון, ושנתיים לאחר מכן סניף נוסף. כיום, 11 ילדיו ו-65 נכדיהם של עזרא ואסתר חנה, עובדים בכל הסניפים.

"תחליטו מראש איזה שיפודים אתם רוצים"


העולם הקולינרי בישראל אולי השתנה, אבל "עזרא ובניו" נשארו באותו מקום, ודבר לא השתנה - גם הטעם.
"את המתכון של הקבב אנחנו לא משנים", אומר עזרא חנה ומפרט: "מנות הבשר לא השתנו, הדלפק הוא אותו דלפק ותמיד יש תור. בהזדמנות זאת אני מבקש - עשו טובה והחליטו בבקשה מראש איזה שיפודים אתם רוצים להזמין וכמה. כשאתם מגיעים לתור לא מוכנים, ומתחילים להוסיף דברים להזמנה ברגע האחרון זה מעכב את כולם, אז יאללה להזמין ולהתקדם, בבקשה, כולם כאן רעבים".

6 צפייה בגלריה
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור
שיפודי עזרא ובניו באזור. הטעם לא השתנה כבר 47 שנה
(צילום: באדיבות המסעדה)

כולם יודעים בדיוק מה הם רוצים?
"הרבה מהסועדים הקבועים מגיעים ל-"עזרא ובניו" עם רשימה מהבית – יודעים בדיוק מה הם רוצים לאכול. הרבה באים אלינו עם תיאבון קטן, ואז מוסיפים עוד ועוד שיפודים על המקום, מקסימום אורזים הביתה ואוכלים בשר במשך יומיים, מה רע?".
התפריט במקום פשוט, מודפס על הקיר וכולל את כל סוגי הבשר המקובלים בישראל, אבל לא תמצאו שם סטייקים. כאן באים לאכול שיפודים, הרבה, טעים ובזול.
היום כבר יש מספר סניפים וזכיונות, כי הרבה בנים יש לעזרא, ואפשר למצוא "עזרא ובניו" ברחוב העמל 10 בבת ים, "עזרא ובניו" ברחוב דוד סחרוב 18 וכן בברשבסקי 6 בראשון לציון.
אז מה הסוד שלהם? זו לא מסעדת מישלן עם שלושה כוכבים, אבל המבחר מכובד וטעים, ועם המחירים שלהם קשה להתחרות. רק תגיעו רעבים ואל תשכחו מזומן, כאן אין ביט.