דירוג תנועת 'ישראל חופשית', שנערך בקרב 24 הערים הגדולות בישראל, ובחן שמונה סוגיות המשפיעות על מידת החופש שנוגעת לאורח ולאיכות חייהם של תושבי העיר (מסחר ותחבורה ציבורית בשבת, שיעור תקציבי הדת, יחס לקהילת הלהט"ב, הפרדה מגדרית במרחב הציבורי ועוד) הציב את רחובות במקום ה-12 בישראל במדד החופש העירוני.
למקום הראשון הגיעה העיר מודיעין עם ציון ממוצע של 80.4%, רחובות כאמור דורגה במקום ה-12 עם 42.4% בלבד. לאור הנתון הזה שלחה תנועת 'הפורום החילוני' של רחובות, שאלון בנושאי דת-עיר, ראשון מסוגו, לכל הסיעות המתמודדות למועצת העירייה. רובן, הסכימו לענות, ותשובותיהן מתפרסמות ב"מיינט רחובות" לראשונה.
5 צפייה בגלריה
קלפי בבחירות מקומיות. צילום: אבי רוקח
קלפי בבחירות מקומיות. צילום: אבי רוקח
קלפי בבחירות מקומיות. צילום: אבי רוקח
"הפורום החילוני" הוקם בעיר לפני כשנה כחלק מהתארגנות הורים מקומית, תחת הפורום החילוני הארצי, ומטרתו המוצהרת היא לפעול נגד כפייה דתית והדתה במערכת החינוך. "התייעצות, חבירה להורים אחרים ותמיכה במקרים שהורים מתמודדים איתם מול מסגרות החינוך בעיר", מסבירות הפעילות המקומיות, גלית קרנר ופולינה פנקרטוב.
להלן השאלות שנשלחו מטעם התנועה לכלל הסיעות ותשובותיהן:
האם תתמכו ו/או תיזמו אירועים תרבותיים למשפחות בשבתות במוסדות כגון מתנ"סים, היכל התרבות ועוד?
רחובות חופשית מרץ: "התנועה תתמוך ותיזום אירועי תרבות, חברה וספורט בשבתות, במוסדות ציבור, בפארקים ובכל מקום מתאים תוך הימנעות מקיום פעילויות בשכונות בעלות אופי דתי מובהק ושימת דגש ככל האפשר, על פעילויות שאינן כרוכות בתשלום".
5 צפייה בגלריה
בית העם רחובות | צילום דוברות עיריית רחובות
בית העם רחובות | צילום דוברות עיריית רחובות
בית העם רחובות | צילום דוברות עיריית רחובות
לב: "כן, ובתנאי שזה יתאים לאופי המקום והשכונה. כמי שהיה אחראי על המתנ"סים בקדנציה החולפת הקפדנו על המשך פתיחתו של אולם "מופת" שנמצא באחריות חוויות בערבי שישי ובמהלך השבת עם הצגות ילדים. דרשנו שבריכת וייסגל תהיה פתוחה לציבור הרחב בשבתות בבוקר ועוד".
רחובותי: "בכפוף לשמירה על הסטטוס קוו הקיים".
כיכר העיר עוז: "בהחלט כן. ברחובות ישנן קהילות רבות ומגוונות המעוניינות בפעילויות לילדים, למשפחות ולצעירים בימי שישי ובימי שבת, הימים החופשיים לאנשים עובדים. ישנן קבוצות שיוזמות פעילות כזו בשכונות, אך עושות זאת ללא כל תמיכה או סיוע מטעם הרשות".
החינוך בראש: "אנו מאמינים שחשוב לשמור על הסטאטוס קוו הקיים בעיר. תמהיל התושבים בעיר הוא מגוון ומכלל קצוות הקשת מבחינת האמונה הדתית וחיים יחד בשיתוף וכבוד הדדי ואנו נפעל על מנת לשמור על האווירה החיובית בעיר. נתמוך בכל פעילות ציבורית ככל שהיא מותאמת לאופי האוכלוסייה בשכונה. במקומות בהם זה אפשרי ומתאים נתמוך בפתיחת עסקים גם בשבת".
האם תעודדו ו/או תתמכו בפתיחת עסקים בשבת, לשם מתן שירות ובילוי לאוכלוסייה החילונית? אם כן, כיצד?
רחובות חופשית מרץ: "פעלנו רבות בעבר ובקדנציה הנוכחית לפתיחת העיר בשבתות ולאישור חוק עזר בנושא (כולל יציאה לאופוזיציה העירונית בעקבות חוק "המרכולים"). נמשיך וניאבק על שמירת הסטטוס קוו בנושא ונפעל להרחבת פעילות בתי קפה, מסעדות ובתי קולנוע בשבת באזורים ספציפיים תוך מתן מענה גם לצרכי הציבור החילוני".
לב: "הכול תלוי באופי השכונה ובקרבה לבתי המגורים. לדוגמא המרכז ברחובות ההולנדית (יוחננוף) פתוח בשבת לרווחת כולם למרות שהוא לא חלק מהסדר הסטטוס קוו המקורי, הוא נוצר עם השנים כחלק מהתרחבות העיר. פתיחת מרכזים בשבתות לא מהווה פגיעה רק בציבור הדתי אלא גם בתושבים שרוצים לנוח בשבת".
רחובותי: "אנחנו בעד מתן ביטוי למגוון האוכלוסיות הקיימות בעיר, בעד מתן אלטרנטיבות בילוי לכל הקהלים תוך שמירה על הסטטוס קוו".
כיכר העיר עוז: "עסקים קטנים בעיר נסגרים לרוב בשל הזנחת הצרכים של בעלי העסקים, קשיי קיום וחוסר כדאיות עסקית. נדרשת פעילות יזומה לטיפוח עסקים קטנים בעיר ללא קשר לפתיחתם בשבת".
החינוך בראש: "הקצאת שטחי ציבור ומבני ציבור, בדיקת צרכים, שקיפות ושיתוף הציבור הרחב ברחובות".
5 צפייה בגלריה
גני ילדים. אילוסטרציה: shutterstock
גני ילדים. אילוסטרציה: shutterstock
גני ילדים. אילוסטרציה: shutterstock
קיימת מדיניות לא ברורה ולא אחידה בנושא הקצאות שטחים. כמו למשל בניית מבנה דתי בשכונה בה יש מחסור בגני ילדים. כיצד בכוונתך לפעול לשינוי המצב?
רחובות חופשית מרץ: "נמשיך ונפעל להסדרת נושא הקצאת השטחים בהקפדה על הנקודות הבאות: בחינת הנחיצות בהקצאת הקרקע תוך שאיפה לשמירת השטח לצרכי כלל התושבים ובדגש על חינוך ותרבות. צמצום למינימום של השטחים המוקצים ועידוד ניצול מקסימלי של קרקע תוך בניה לגובה של כמה הקצאות על מגרש אחד. התאמת המוסדות לאופי השכונה והתנגדות להקצאת קרקע לטובת מוסדות שאינם מתאימים לרוח השכונה".
לב: "כל בקשה להקצאת קרקע חייבת עפ"י חוק לבוא לאישור המועצה במספר שלבים: עם הגשת הבקשה, לאחר הפרסום ובעת החתימה על הסכם ההקצאה. כל התנגדות חייבת לבוא למועצה בצורה מפורשת וחברי המועצה מקבלים את החלטותיהם על בסיס המידע המלא המובא בפניהם".
רחובותי: "נושא שיתוף הציבור הוא נושא מרכזי במצע שלנו. שיתוף ציבור אמיתי מחייב שקיפות ומאפשר לתושבים להיות חלק אינטגרלי בעיצוב סביבת החיים שלהם".
כיכר העיר עוז: "פעלנו ונפעל להקצאת מבנים המתאימים לצרכי התושבים בכל שכונה. בעבר נאבקנו בהצלחה כאשר ביקשו לבנות מקווה בלב שכונה בעלת אופי חילוני. אנו מאמינים כי בכל מקום בו מבקשים לבנות מבנה ציבורי יש לבצע מיפוי צרכים בשיתוף עם התושבים".
החינוך בראש: "אנו מאמינים בשקיפות בכל עניין ציבורי. מועצת העיר פועלת על פי חוק. התנגדויות אינן מובאות למועצה אך הן עולות בדיוני הקצאות הקרקע בוועדת התכנון והבנייה המקומית בה יושבים גם נציגי הרשימה. את החלטות ועדת התכנון והבנייה המקומית יש לפרסם".
5 צפייה בגלריה
עיריית רחובות | צילום: אביגיל קדם
עיריית רחובות | צילום: אביגיל קדם
עיריית רחובות | צילום: אביגיל קדם
לאור התנגדות עזה למינוי רב ראשי נוסף בעיר, כיצד בדעתך לפעול על מנת לטפל בסוגיה זו?
רחובות חופשית מרץ: "היינו בחזית המאבק המוצלח נגד מינוי רב ראשי נוסף בעיר ונמשיך לפעול באותו קו ללא פשרות, תוך הדגשת בזבוז כספי ציבור וחוסר הנחיצות במינוי כזה. אנו בעד פלורליזם גם בנושא הדת אך אין צורך למנות רב או נציג ציבור לכל זרם ועדה. אנו גם בדעה ששירותי הדת צריכים להינתן מאגף בתוך העירייה במקום ע"י מועצה דתית, דבר שייעל את התפקוד ויחסוך עלויות רבות".
לב: "בדיוק כפי שפעלנו בקדנציה החולפת- התנגדות נחרצת. הצבענו פה אחד נגד מינוי רב נוסף ונמשיך להתנגד למהלך בזבזני ומיותר זה. לתפיסתנו, רב אחד מספיק. נדגיש את מה שאמרנו בישיבת המועצה בנושא: אין לנו כל התנגדות שאם כרגע מכהן רב ראשי אשכנזי, מחליפו בתום כהונתו יהיה רב ספרדי אבל אין צורך בכפל תפקידים".
רחובותי: "נתנגד בכל תוקף למינוי רב נוסף בשכר".
כיכר העיר עוז: "התנגדנו ומתנגדים למינויו רב ראשי נוסף לעיר רחובות, אשכנזי או ספרדי. מינוי רב נוסף בכספי ציבור, הוא פגיעה אנושה בעקרון "הטוב המשותף" בעיר. המשמעות היא בזבוז כספי ציבור כאשר רוב העלות נופלת על הרשות.
החינוך בראש: "לרחובות במשך 128 שנות קיומה תמיד היה רב ראשי אחד שנתן שירות ומענה לכלל תושבי העיר ואנחנו נשמור על כך שיהיה רק רב ראשי אחד. במידה ובכל זאת ימונה רב נוסף נעמוד על כך שמינוי והעלויות הכרוכות בכך לא תהיינה מתקציב העירייה".
5 צפייה בגלריה
צילום אילוסטרציה: shutterstock
צילום אילוסטרציה: shutterstock
צילום אילוסטרציה: shutterstock
הורים מתלוננים על כניסת גופים חיצוניים לבתי הספר הממלכתיים בעיר, מה עמדתך וכיצד תפעל?
רחובות חופשית: "נפעל למניעת כניסת גופים חיצוניים בלתי מפוקחים לבתי הספר בעיר תוך הפעלת נוהל מסודר שאינו מאפשר הכנסת עמותות ללא אישור בית הספר והנהגת ההורים הבית ספרית ומתן אפשרות לכל ההורים להתנגד להשתתפות ילדיהם באירוע שכבר אושר. אישור יינתן רק לאחר חשיפה מלאה של פרטי הגורמים והתכנים המיועדים להעברה. בנוסף, נפעל לחשיפה לכל הזרמים ביהדות ולכל האמונות והדתות".
לב: "ככל שיובאו לידיעתנו פעולות מסוג זה וככל שהן נעשות בניגוד לחוק /לנהלים נפעל באופן מידי להפסקתן. אנו בעד זהות יהודית, בעד מסורת והיסטוריה של עם ישראל אך מתנגדים התנגדות נחרצת לכפייה דתית מכל סוג שהוא- לצערנו בחלק מהמקרים הגבולות נחצים".
רחובותי: "נפעל לקיים פיקוח אדוק יותר על תכנים חיצוניים וגם כאן לקיים יותר שיתוף והתייעצות עם ועדי ההורים".
כיכר העיר עוז: "אנו מאמינים שהחינוך הממלכתי זקוק להגנה מפני גופים שמאיימים על צביונו הפלורליסטי. אנו מאמינים שחינוך למורשת היהודית עבור תלמידים חילוניים, מאמינים ושאינם מאמינים, צריך להיות מתוך כבוד לאמונות וזרמים שונים ביהדות, ומתוך תפיסת היהדות לא כאמונה דתית דווקא, אלא כתרבות חיים פתוחה ומשתנה".
החינוך בראש: "אנו רואים בהעשרת תלמידים בידע והרחבת אופקים כפעילות מבורכת. עם זאת אנו דוגלים בשיתוף הנהגת ההורים בבחירת התכנים ואופיים תוך התאמתם לאופי בית הספר והאוכלוסייה. יחד עם זאת ישנה חשיבות רבה בבחירת תכנים בתחומי דעת שונים ומגוונים. כמו כן, גם במהלך פעילויות העשרה אנו מאמינים כי מעורבות ההורים ושקיפות הפעילויות להם חיוניים להצלחתן".