השנה יפקדו לראשונה את הקלפיות ברחובות בני הנוער בני ה־17, שלהם לראשונה תהיה זכות הצבעה לבחירות המוניציפליות. ברחובות ישנם 1,500 תלמידי כיתות י"א, מחצית מהם יהיו בני 17 בבחירות, ובנוסף להם ישנם 1,500 תלמידי כיתות י"ב, כמות נכבדה שיכולה להשפיע על הסיעות בעיר.
יצאנו לבדוק עם בני הנוער מה הם חושבים על הבחירות בעיר, עד כמה הם מעורבים, האם לדעתם עושים למענם מספיק ומה הם חושבים שצריך לשפר בעיר.
5 צפייה בגלריה
תמי שור. מצביעה לפי מצע | צילום פרטי
תמי שור. מצביעה לפי מצע | צילום פרטי
תמי שור. מצביעה לפי מצע | צילום פרטי
תמי שור (17) תלמידת כיתת מופת בבית ספר 'דה־שליט', מספרת שהיא עצמה מכירה את הפוליטיקה המקומית כי בבית שלה מתעניינים בנושא. "זה חשוב, אבל זה לא במחשבות שלי כל היום", היא אומרת.
חברים בגילך מתעניינים ומעורבים בפוליטיקה המקומית?
"בפוליטיקה מקומית קצת פחות, כי העיר שקטה והאוכלוסייה די הומוגנית, אם לא מבחינה פוליטית אז מבחינה דמוגרפית. אין מבחר רחב של מועמדים שבאים מרקעים שונים. בארצי יש לנו חברים מעורבים והדיון מתקיים. מי שיכול להשפיע בקהילה שלו משפיע, ומתערב במקום שהוא יכול. אני גם מכירה חבר'ה שבמועצת הנוער ומייצגים את הנוער הרחובותי בעירייה".
לפי מה תצביעי בבחירות הקרובות?
"אני חושבת שזה כמו רוב קהל הבוחרים, לפי המצע. אילו מטרות חשובות לכל מועמד ואיזה נושאים הוא מתכוון לפתח ולהזרים אליהם את התקציבים: חינוך, תשתיות או נושאים אחרים שפחות קרובים לחיי היומיום שלי, כמו הקמת מוסדות דת נוספים או חינוך בלתי פורמלי לדוגמה".
את מרגישה שבני נוער מקבלים מענה טוב בעיר?
"אני חושבת שבני נוער מקבלים מענה טוב מאוד. יש את ה'עירונוער' בראשות אבי יוספי, שזה מקום בטוח שפתוח רוב שעות היום והערב, שאליו יכולים להגיע בני נוער במצוקה, ויש שם טניס שולחן והוקי אוויר ועוד משחקים, אפשר לקנות משהו לשתות ויש צוות שאפשר לדבר איתו. יש שם את בית הספר למנהיגות שנותן מענה לבני נוער שרוצים מסגרת להשתייך אליה, יש פואטרי סלאם, יש קורס שגרירים צעירים וקבוצת העצמה נשית, ואני חושבת שהקבוצות מאפשרות למצוא את המסגרת המתאימה ולהבין שיש מישהו שמקשיב ושומע אותם. יש גם את מועצת התלמידים העירונית, שבאמת מה שהיא עושה באה לידי ביטוי בהחלטות של בני הנוער והתעדוף שלהם".
מה לדעתך הנושא הכי בוער לטיפול בעיר?
"לדעתי הסדרת התשתיות עם המעבר לבאר השלישית. כמו כן ליד הרחוב שלי וברחוב עצמו המדרכות נראות זוועה, הכל זז ואין מקום לאשפה וזה הופך למטרד בימים של איסוף זבל. אני חושבת שזה בוער".
5 צפייה בגלריה
איריס סולומוביץ'. כשיש מתמודד אחד זה אומר שהוא חזק | צילום פרטי
איריס סולומוביץ'. כשיש מתמודד אחד זה אומר שהוא חזק | צילום פרטי
איריס סולומוביץ'. כשיש מתמודד אחד זה אומר שהוא חזק | צילום פרטי
איריס סולומוביץ' (16), תלמידת כיתת מופת בתיכון 'דה־שליט' ואחת מיני מעט התלמידים שמשתתפים בפרויקט החלל של מכון דוידסון וסוכנות החלל הישראלית. "במסגרת בית הספר אנחנו לומדים קצת על הפוליטיקה המקומית, אז אנחנו מכירים אותה", היא מספרת.
מה את חושבת על הבחירות ברחובות?
"אני חושבת שעצם העובדה שיש מתמודד אחד דווקא מצביעה על כך שהוא ראש עירייה חזק ויציב, ואני מתכוונת לבחור בו".
5 צפייה בגלריה
רינת מטיס. לבדוק את המתמודדים | צילום פרטי
רינת מטיס. לבדוק את המתמודדים | צילום פרטי
רינת מטיס. לבדוק את המתמודדים | צילום פרטי
רינת מטיס (17), סיימה עכשיו כיתה י"ב בבית הספר 'דה־שליט', והיא יו"ר מועצת התלמידים היוצאת בעיר. מאחר שהייתה יו"ר מועצת התלמידים, לא היתה מעורבת בפוליטיקה המקומית.
"אני מכירה חלק מהאנשים שהתמודדו בבחירות או שמתמודדים עכשיו באופן אישי", היא מספרת. "מבחינת הפוליטיקה עצמה אני פחות מעורבת, בעיקר כי לא יכולתי להצביע עד השנה הזו ובתור יו"ר של גוף א־פוליטי העדפתי להישאר רחוק מזה כדי שלא יקשרו בטעות את המועצה עם פעילות פוליטית שאעשה. עכשיו, כבן אדם פרטי שיכול להצביע אני חושבת שזה משהו שחשוב שכל בני הנוער יעשו.
כמישהי שייצגה את הנוער אני יודעת שלא מספיק בני נוער משתמשים בכוח הזה, בעצם להשפיע על החיים שלהם בתוך העיר באופן אישי ולא לסמוך על הנציגים שלהם, מה גם שלא מספיק בני נוער מודעים בכלל לתהליך של הבחירות העירוניות, הרבה מהם לא יודעים שהם יכולים להצביע החל מגיל 17 ולא גיל 18. אם הנוער היה יותר מעורב בכל מה שהולך במערכת הבחירות, יותר מתמודדים היו פונים לבני נוער במצע שלהם ופועלים באופן יותר ספציפי לטובת בני הנוער. יש מתמודדים שעשו את זה אבל עדיין לא מספיק מתמודדים מתייחסים לקהל הזה".
במי תבחרי?
"אני מעדיפה לא להגיד".
מה היית ממליצה למצביעים לראשונה לבדוק לפני שהם הולכים לקלפי?
"קודם כל הייתי מציעה להם לבדוק את המתמודדים, לא רק מה הם אומרים במצע, אלא מה הם עשו למען הנוער בכהונה האחרונה שלהם. לגבי הבחירות עצמן, אני יודעת מאנשים מבוגרים יותר שסיפרו שהפעם הראשונה שהצביעו מאוד בלבלה אותם, אז אני מציעה לבני הנוער לשים לב טוב שהם ממלאים את התנאים, שהם רשומים ושהם קיבלו את המכתב שאומר להם איפה הקלפי. ומשהו לאלה שמתחת לגיל 17: בתור מישהי שהייתה במועצת התלמידים, יש למועצת התלמידים כוח, אז הם מוזמנים להתמודד למועצת התלמידים ולהצביע בבחירות הבית ספריות".
5 צפייה בגלריה
דן ברודצקי. לא נכון שיהיה רק מתמודד אחד לראשות העירייה | צילום פרטי
דן ברודצקי. לא נכון שיהיה רק מתמודד אחד לראשות העירייה | צילום פרטי
דן ברודצקי. לא נכון שיהיה רק מתמודד אחד לראשות העירייה | צילום פרטי
דן ברודצקי (16), תלמיד כיתת מופת בתיכון 'דה־שליט' ומועמד לאות 'רמון' להצטיינות חברתית של קרן רמון במשרד המדע והטכנולוגיה, שיוצא ממש ביום הבחירות למסע לפולין: "בעיקרון אני מנסה להיות כמה שיותר מעורב ולנסות להשפיע ולשנות כמה שיותר וכמה שאני יכול".
מכיר את הפוליטיקה המקומית?
"כן, בוודאי, אישית אני מתעניין קצת יותר בפוליטיקה מדינית מאשר מוניציפלית, אבל גם שם אני מתעניין. אני לא אוכל ממש לבחור. לי אישית מפריע שתלמידי 'דה־שליט' יוצאים למסע לפולין בדיוק בתאריך הזה. היה שם איזה שהוא כשל. יש מאה ילדים שיוצאים למסע ואלה המון קולות של בוחרים שיכולים לשנות ולהשפיע, אבל אי־אפשר להזיז".
במי היית בוחר ועל סמך מה?
"ממה שאני יודע, שמים שני פתקים, אחד לראשות ואחד למועצה. לדעתי באמת ראש העירייה עשה הרבה דברים טובים והוא פועל מתוך אהבה ורצון לשפר את החיים בעיר, אבל נראה לי לא נכון שיקרה במדינה מערבית ודמוקרטית כמו שלנו שיהיה רק מתמודד אחד לראשות העירייה. זה נראה לי קצת לא הגיוני, אבל כמובן שאם הייתי יכול לבחור הייתי בוחר בו, כי אני מעדיף את זה על פני פתק לבן".
ולמועצת העיר?
"אני אישית מכיר את מתן דיל מ'השגרירים הצעירים' וה'עירונוער', ואני באמת יודע שהוא פעיל במיוחד למען הנוער והוא עושה את זה מאהבה".
ברודצקי מוסיף שהוא חושב שלנוער ברחובות ובכלל לא כל כך מפריעים העניינים האלה בגילם. "אני לא רואה הרבה ילדים שמעניין אותם הנושא הזה. אני מכיר גם נוער פעיל והסביבה שלי יותר פעילה, אבל אני מודע לזה שיש הרבה מאוד נוער שלצערי לא מעוניין ולא מעניין אותו. מצד אחד זה בסדר, כי זה לא חייב לעניין כל אחד, אבל אני הייתי רוצה לראות יותר נוער שרוצה להשפיע".
מה אתה אוהב ברחובות?
"אני אוהב את המגוון שיש ברחובות. בין אם זה האנשים שמגיעים באמת מכל העדות והמקומות, ובין אם זה מקומות מעניינים כמו המכון, הפקולטה, הקניון, פארק המדע. אני מאוד אוהב את החינוך, שהוא ברמה מאוד גבוהה פה".
מה מפריע לך או היית רוצה לראות שמשתנה בעיר?
"קודם כל שהשטחים הפתוחים קטנים ובסוף לא יישארו. במיוחד החלק שעכשיו עומדים לבנות בו ממזרח לעוקף. עוד משהו זה ההבדלים בין השכונות השונות, יש הבדל גדול גם באיך שהשכונות נראות".
מועמדים וצעירים, הקשיבו למה שיש לדן לומר לכם:
דנה באום (16.5) תלמידת 'דה־שליט', ודוברת מועצת הנוער העירונית לשעבר. בתה של חברת המועצה רוני באום מסיעת 'עבודה עם לב'.
את מתכוונת להצביע בבחירות לרשויות המקומיות?
"כמובן. קודם כל ברור שזו אמא שלי ואני רוצה לעזור לה, אבל אני בן אדם שמאוד חשובה לו הפוליטיקה בעיר. הייתי במועצת הנוער וראיתי מה קורה בעיר וחשוב לי להשפיע, במיוחד כשאני גדלה על כך מהבית".
חברים שלך יצביעו?
"אני פונה להרבה חברים שלי כדי לשכנע אותם להצביע. כשאני פונה לילדים בשכבה הם לא יודעים על מה מדובר אבל אני מסבירה. מי שאני מספרת לו מבין, ולאט־לאט מתפשטת השמועה. הכל תלוי בבני הנוער. החברים שלי ממועצת הנוער מאוד מתעניינים והם מאוד בתוך זה, ויש ילדים שלא אכפת להם. לי לא יצא להיתקל באנשים שלא אכפת להם בכלל. הרבה חברים אומרים לי: 'תגידי לי מה לעשות ואני אעשה את זה'".
5 צפייה בגלריה
דנה באום. קודם כל ניקיון | צילום פרטי
דנה באום. קודם כל ניקיון | צילום פרטי
דנה באום. קודם כל ניקיון | צילום פרטי
מה את חושבת שהכי דחוף לעשות בעיר?
"אני חושבת שהניקיון של העיר. אני גם בצופים ויוצא לי להסתובב הרבה בעיר. יש זבל על הרצפה וגזם בחניות וזה פשוט נראה רע".
האם את מרגישה שבני נוער בעיר מקבלים מענה טוב?
"יש לנו את מועצת הנוער העירונית, שהיא לא יותר מדי דומיננטית ברחובות. רוב הצעירים לא מודעים למה שקורה, לא יודעים מי מחזיק את תיק הצעירים, לא מתעסקים באירועים שעושים למען הנוער. אני הייתי דוברת מועצת הנוער לפני שנתיים וניסיתי לדחוף את זה קדימה, אבל היו תאקלים והעבודה של מועצת הנוער היא דבר מדהים, אבל היא לא בחוץ מספיק".