4 צפייה בגלריה
מתן דיל. "עוד אהיה ראש עיר" | צילום אבי מועלם
מתן דיל. "עוד אהיה ראש עיר" | צילום אבי מועלם
מתן דיל. "עוד אהיה ראש עיר" | צילום אבי מועלם
אחרי כל הדיבורים, הספקולציות והסכסוכים, הכריז השבוע סגן ראש עיריית רחובות מתן דיל וכפי שפורסם כאן לראשונה, כי לא יתמודד על ראשות העירייה, למרות ציפיות של תושבים רבים שיעשה כן.
מה בדיוק קרה שם? על מה היה הסכסוך בינו ובין רחמים מלול, ומה הוא אומר לתושבים שהאמינו במשך תקופה ארוכה כי באוקטובר הבא הוא יהיה ראש העירייה? התשובות לפניכם.
דיל, רק בן 35, נשוי לאפרת ואב לשלושה ילדים (הרביעי בדרך), התחיל את דרכו כחבר המועצה הצעיר ביותר שהיה ברחובות, בגיל 26. הוא רץ ברשימת 'חץ צעיר למועצת העיר', כל זאת לאחר שכסטודנט גילה שאין לצעירים בעיר מלגות, והחליט להיכנס למועצת העיר כדי לשנות את המערכת מתוכה.
בגיל 31 זכה בשלושה מנדטים ברשימה עצמאית, וגם היה סגן ראש העירייה הכי צעיר שהיה אי־פעם ברחובות. הקדנציה עברה עליו כשראש העירייה רחמים מלול מחבק אותו, אך משהו קרה שם, ובין השניים נוצר קרע עמוק, ובעקבותיו רבים האמינו כי דיל מתכוון לרוץ לראשות העירייה.
הרבה אנשים האמינו שאתה תתמודד ואפילו תזכה להיות ראש העירייה באוקטובר הקרוב. מה יש לך לומר להם?
"פוליטיקה, אין מה לעשות, זה תכנון לאורך זמן, צריך סבלנות ולקבל החלטות נכונות. ההחלטות שאני מקבל מתקבלות מבפנים כשאני מזיז את רעשי הרקע. הרבה מאוד אנשים ביקשו שאתמודד אבל זה לא נכון כרגע. אני אומר היום לאנשים: לכל זמן ועת לכל חפץ, ובעת הזו החלטתי לא להתמודד לראשות העירייה אלא למועצה, ולהיות סיעה משמעותית, כי בסופו של דבר כשמסתכלים פנימה, כשאני מסתכל פנימה, אז אני לא מסוגל להתמודד נגד רחמים מלול".
למה?
"בגלל שאני מוקיר אותו, אני אוהב אותו, יש לנו ראש עירייה טוב. אני יכול לומר לך שבפוליטיקה בתחום הציבורי וגם בפן הפרטי, אני מכיר את רחמים מלול יותר טוב מכל בן אדם אחר, והבן אדם הזה עובד מאוד מאוד קשה למען העיר, לילות כימים, שעות ארוכות מאוד במהלך היממה, כל כולו למען העשייה, ואני לא רוצה ללכת לפוליטיקה המכוערת, הפוליטיקה הדורסנית, אני לא שם, בטח ובטח לא עם בן אדם כזה. יש לי הכרת הטוב אליו, הכרת הטוב עצומה, הוא נתן לי המון כלים לעשות למען הציבור, ההתחזקות שלי הגיעה בזכות המושכות שהוא נתן לי, התקציבים והמשאבים שהוא הפנה לטובת הנושאים שאני אחראי עליהם, אז אי־אפשר להתמודד נגד אדם כזה, אני לא מסוגל להתמודד נגדו".
4 צפייה בגלריה
מתן דיל. "אני לא מסוגל להתמודד נגדו" | צילום אבי מועלם
מתן דיל. "אני לא מסוגל להתמודד נגדו" | צילום אבי מועלם
מתן דיל. "אני לא מסוגל להתמודד נגדו" | צילום אבי מועלם
"אנחנו משוחחים"
כאן חשוב לציין, שדיל קיבל מיו"ר ועד העובדים ואחד האנשים החזקים בליכוד ברחובות, רמי מדהלה, הצעה להתמודד בפריימריז נגד מלול, אך דיל בחר שלא להגיש בקשה לקיים את הפריימריז.
למה לא הגשת בקשה לפריימריז?
"הבלון הזה שהופרח לאוויר הבהיר לי את מה שידעתי ‑ שאני חייב להמשיך ולעמוד ברשימת 'רחובותי'. אני לא רוצה להגיע בקלות יותר למעלה, אני רוצה את הדרך הקשה, המורכבת יותר על כל הקשיים שלה. אין לי גב כלכלי, משכנתי את הבית, אני מאוד מאמין בכך ואני נותן לעצמי הלוואה וכל הסיכון והסיכוי הוא עליי".
מה אשתך חושבת על הסיכון־סיכוי?
"תמיד אנחנו שומעים בסרטים 'הכל בזכות אשתי'. לא הייתי יכול לעשות פסיק מכל מה שאמרתי אילולא התמיכה שלה. היא רואה שזה דבר שמחייה אותי וגורם לי להנאה עצומה, והיא איתי בכל הכוח. אשתי היא השותפה והחברה שלי לדרך וההישגים הפוליטיים והציבוריים שזכיתי להשיג במרוצת השנים שייכים לה 50/50, הכל באמת בזכותה".
עדיין יש בינך ובין מלול מחלוקות?
"עדיין יש, אני יכול לומר שאנחנו משוחחים. היו הרבה מחלוקות והצלחנו לגשר על המון פערים. לא תמיד חייבים להסכים על הכל, אבל ליבת הסכסוך נפתרה ואנחנו מנסים ומצליחים לגשר".
מהי ליבת הסכסוך?
"אני חושב שזה לא ראוי וזה לא מכובד לגולל את הנושא על גבי דפי העיתון. יחד עם זאת, אני יכול לומר לך שהייתה כאן איזושהי בעיה של חוסר אמון הדדי, שאנשים 'טובים' ניסו להצית אש בינינו, ניסו לסכסך. אנשים לא אוהבים את הקרבה, את החיבור, את האהבה ששררה בינינו, אז ניסו לסדוק את החומה שהצבנו לכל העולם, ולהפריע לקשר הטוב שהיה לנו".
והצליחו...
"והצליחו, הצליחו בגדול. מתוך הקשבה ורצון לתת צ'אנס אמיתי לקשר שהיה, אנחנו מצליחים. אני חושב להחזיר את זה, לאט־לאט, זה לא יקרה ביום אחד. היו תפיסות שונות, ורחמים ראה דברים בצורה מסוימת כשאני ראיתי אותם בצורה אחרת, וכשישבנו ושוחחנו הצלחנו לצמצם את המחלוקות ואנחנו עם הפנים קדימה, ממשיכים לדבר על הדברים ונבנה את האמון מחדש ונעשה את זה לטובת העיר, לטובת התושבים, כי בגלל זה שנינו פה".
4 צפייה בגלריה
רחמים מלול. עדיין יש מחלוקות | צילום אבי מועלם
רחמים מלול. עדיין יש מחלוקות | צילום אבי מועלם
רחמים מלול. עדיין יש מחלוקות | צילום אבי מועלם
"נפגעתי מאוד"
הסכסוך בין מלול ודיל החל בעקבות הקשיים במשא ומתן עם סוחרי השוק העירוני לקראת אכלוסו. דיל נשלח על ידי מלול לנהל את הקשר עם הסוחרים, ואז הודיע מלול כי לדיל אין מנדט לעשות זאת.
זה הוציא אותך, איך לומר זאת בעדינות, שקרן. נפגעת?
"נפגעתי מרחמים מאוד, כמובן שברגע שנפגעתי והתרחקתי הרבה מאוד אנשים נכנסו באמצע וניצלו את זה".
אתה לא חושש שאחרי שתגיד שאתה לא מתמודד, תאבד מקהל הבוחרים שציפו להתמודדות שלך?
"בפוליטיקה, בטח ובטח המקומית, שם המשחק הוא מנדטים. אני משוכנע שאני אתחזק בבחירות הקרובות בעזרת הציבור. אני מאמין בציבור, שהוא יוקיר לי טובה ויהיה שם בשבילי כפי שהייתי בשבילו. אני מאמין גדול באנשים. צריך לזכור שאני התחלתי בשנת 2001 עם מנדט אחד, בשנת 2008 עם שלושה מנדטים, בסיעה עצמאית עם כל הקושי של הדבר, והנה עכשיו אני ממשיך לעמוד בראש רשימה עצמאית, לא פוזל למפלגות שונות עם הצעות שונות שהיו לי, אלא הולך בראש סיעה עצמאית כדי שאוכל להגשים את החזון שלי בצורה מזוקקת, את הדברים שאני מאמין בהם בלי תכתיבים מלמעלה ופוליטיקות למיניהן".
כאן מבקש דיל להדגיש: "אני אומר את זה כאן ואני אומר את זה מתחילת העשייה הציבורית שלי וחברותי במועצה ‑ אני נחוש להיות ראש העירייה של רחובות. אין תפקיד, אין משרה, אין דבר יותר גדול עבורי מראשות העירייה של רחובות. אין דבר שמסנוור אותי, לא בפוליטיקה הארצית, לא במגזר הפרטי, אני נחוש להיות ראש העירייה ואהיה, אך כמו שאמרתי מההתחלה, לא על חשבון רחמים מלול, לא נגד רחמים מלול אלא יחד איתו, ולכשיחליט שהספיק לו, רק אז אתמודד".
בעצם כשאתה יורד מהפרק, אין למלול מתחרה.
"בפוליטיקה יש קונספירציות שזה בכלל תרגיל של רחמים ושלי, שרצינו ככה לסלול את הדרך עבורו בצורה אופטימלית. אם בבחירות האחרונות הוא ניצח ב־84 אחוז אז בבחירות האלה הוא ינצח ב־100 אחוז, אבל אנחנו מתכננים תוכניות ומישהו אחר מכוון את העולם, וקרה באמת שהצליחו לסדוק בינינו את החברות, אבל אנחנו עולים על המסלול מחדש".
4 צפייה בגלריה
מתן דיל. לא היו קונספירציות | צילום אבי מועלם
מתן דיל. לא היו קונספירציות | צילום אבי מועלם
מתן דיל. לא היו קונספירציות | צילום אבי מועלם
אנשים רוצים לדעת. על מה דיברנו פה חצי שנה? רצית לרוץ או לא?
"שקלתי את זה, זה היה יותר כדי להעביר לרחמים מסר, ופחות לרוץ נגדו, זאת אומרת מבחינתי זה אף פעם לא יכול היה להתממש לרוץ נגד רחמים מלול, והנה זה לא קורה, ולכן כל השמועות והתפיסות של אנשים מהצד השני שלי מהקשת הפוליטית, היריבים, העסקנים, התככנים ‑ הוכחתי להם שוב שהדרך שאני פוסע בה היא דרך של אמת. אני לא סוטה לא לימין ולא לשמאל. אני לא מבטיח הבטחות שאני לא מקיים אותן, והנה אני מקיים את מה שהבטחתי לרחמים, לציבור ולעצמי".
"פוליטיקה נקייה"
לכל אותם אנשים שכינו אותו בוגד בגלל ההתנהלות מול מלול, הוא עונה: "מי שאמר את זה עכשיו אוכל את הכובע במלואו. ברור שמי שאמר את זה זה קומץ מאוד קטן של עסקנים ויריבים. גם מרדכי היה אהוב ומקובל על רוב אחיו. אי־אפשר לרצות את כולם, וברור לי שככל שאתקדם ואתחזק יהיו אנשים שינסו להחליש אותי ולפגוע בי, אז זה בסדר, אני שומע את הקולות והנה היום הם אוכלים את הכובע ורואים שאני באותה הדרך. זו הפוליטיקה שאני מביא, פוליטיקה נקייה".
חשבת על מצב שבו בגלל כל מה שקרה בחצי השנה האחרונה אתה עלול לאבד את תואר סגן ראש העירייה?
"אני בכלל לא חושש. אני לא מקריב את כל מה שאני עושה לטובת הציבור, שצריך להבין שזה בא על חשבון המשפחה, החיים הפרטיים ובא על חשבון הפרנסה. לא עשיתי את זה בשביל תפקיד כזה או אחר, עשיתי את זה כדי להיות ראש העירייה של רחובות ולהעניק לתושבים את הדרך והתפיסה שלי למסדרונות העירייה. יחד עם זאת אני מאמין שברגע שהציבור ייתן בי אמון ויגיע לקלפי בהמוניו ויצביע עבור רשימת 'רחובותי', אלה כללי המשחק ‑ ברגע שאהיה חזק גם התפקידים והסמכויות יגיעו".
מה אתה אומר לאנשים שיתאכזבו מכך שאתה לא מתמודד?
"אנשים דחפו אותי להתמודד כי רצו שבכמה נושאים נביא את השינוי וניקח אותם למקום טוב יותר, ובנושאים האלה אנחנו הולכים להתמקד. באמצעות רשימה עצמאית אוכל לנופף בחמישה דגלים ואני מתחייב לציבור שאפעל ואשנה בהם. אחד הוא ניקיון, בתחום החינוך נפעל לחינוך טוב יותר, תחום החנייה ומצוקת החנייה באיזור פארק המדע, ובספורט הוכחתי בעבר שפעלתי בנושא ואנחנו נדאג להגדלת התקציבים. עשינו ונעשה את זה, ואחרון ‑ הנגשת העירייה, אנחנו נהפוך את העירייה לנגישה וקשובה יותר לתושבים, וזאת הבשורה".