כששחר חסון חיקה ב"ארץ נהדרת" את הרב עובדיה יוסף, הציבור הדתי והחרדי מחה וזעם. אלא שממש בימים עלה על הבמות מופע "גברים שהשתיקה יפה להם", בו ארבעה צעירים דתיים מבצעים שלל מערכונים שבין היתר הם צוחקים על נביאים, מקטרים על זה שתלמידי ישיבות הסדר עושים שירות צבאי המקוצר ומתארים איך דתי מכין כוס תה בשבת, הוא מעביר מים חמים מכוס לכוס עד שהתה מתקרר והופך לאייס-טי. הקהל, שמרוכב כמעט כולו מבני ובנות הציבור הדתי-לאומי, התפוצץ מצחוק שוב ושוב, לאורך קרוב לשעתיים, וההבדל הוא כמובן בין לצחוק עם מישהו, לבין לצחוק על מישהו.
3 צפייה בגלריה
גברים שהשתיקה יפה להם. צילום: דוד שטיין
גברים שהשתיקה יפה להם. צילום: דוד שטיין
גברים שהשתיקה יפה להם. צילום: דוד שטיין
כדי להבין את ההצלחה ההיסטרית של ארבעת בחורי ישיבה לשעבר, שנמצאים בתחילת שנות ה-30 לחייהם, צריך לחזור כמעט שמונה שנים לאחור. באותם ימים מתן צור היה אברך בישיבה ומורה, יאיר יעקובי שהשלים תואר שני במנהל עסקים עבד בבנק. נדב נוה שימש כמורה לקולנוע, ואשר בן אבו הרביץ תורה בילדים. צור יעקובי ונוה הכירו זה את זה, מהתקופה בה הם למדו בישיבת ההסדר בקרית שמונה והיו מוכרים שם כ"מצחיקנים". נוה היה זה שהעלה הצעה להקים הרכב קומי, ויעקובי גייס למיזם את בן אבו ששירת איתו בצבא.
הארבעה הקימו את הרכב "אנדרדוס" - הלחמה של המילים אנדרדוג ודוס. ובינואר 2012 הם העלו לאוויר את הסרטון "המירוץ למיליון 3" ובו אודישנים-פיקטיביים לתוכנית הריאליטי, כמו למשל חמות וכלה, רב שמלמד ילד לבר מצווה ועוד. הסרטון צבר מאות אלפי צפיות ושלל שיתופים. לכן החבורה המשיכה להעלות ליוטיוב סרטונים מצחיקים וכעבור כשנה הארבעה העלו את המופע "אנדרדוס". במשך שנתיים הם הופיעו 100 פעם, עד שהיה ברור להם שאפשר ורצוי לזנוח את המשרות שלהם ולהתמקד בעשייה אמנותית.
3 צפייה בגלריה
מתוך המופע. צילום: דוד שטיין
מתוך המופע. צילום: דוד שטיין
מתוך המופע. צילום: דוד שטיין
המופע החדש נפתח כאשר חייל ישראל מודיע לשני שוביו הערבים שהגיע הזמן שלו להשתחרר. השובים מופתעים ומסרבים ולכן הוא מזכיר להם כי מדובר בזכות המגיעה לו בשל העובדה שהוא תלמיד ישיבה ולכן עושה שירות צבאי מקוצר. אחרי שהשניים משתכנעים, מתברר שיש חייל נוסף שגם הוא שבוי, ועכשיו השלושה צריכים להסביר לו, מדוע הוא איננו משתחרר ואיזו זכות גדולה יש לו להמשיך לשבת בשבי, כאשר החבר שלו ישתחרר, יחזור ללמוד תורה וגם לצאת עם בנות "למטרות שידוך כמובן", מבהיר השבוי, הקהל כמובן צוחק והאמת היא שגם ארבעת השחקנים. מאחר ומדובר בחבורה מלוכדת מאוד, שמבלה אינספור שעות ביחד, כמעט מדי יום. הם צוחקים כאשר אחד מהם טועה, הקהל כמובן צוחק ומספר פעמים לאורך המופע, קורה שאחד מהארבעה נכנס להתקף צחוק דבר שעוצר למספר שניות את המופע. מה שכמובן מצחיק את שלושת האחרים ואת הקהל. נכון שכבר הייתי בהצגות בהן זה קרה לאבי קושניר, יעקב כהן ולעוד שחקנים ותיקים, מנוסים ואהובים. אבל מכיוון שגם השחקנים וגם הקהל מגיעים מאותו רקע, יש אווירה משפחתית משוחררת ומהנה מאוד, בלי קשר לעובדה שהמערכונים מצחיקים.
3 צפייה בגלריה
מתוך המופע. צילום: דוד שטיין
מתוך המופע. צילום: דוד שטיין
מתוך המופע. צילום: דוד שטיין
המופע כולל גם מספר סרטונים המוקרנים על מסך, בין מערכון למערכון. אחד מהם, מחקה את סרטוני ההדרכה שמוקרנים במטוס לפני ההמראה. במערכון שלהם ההדרכה מיועדת למתפללים בבית כנסת, הם מעודכנים לגבי יציאות החירום, אפשרויות הקריאה במהלך התפילה ועוד.
בשורה התחתונה, המופע מומלץ מאוד לציבור הדתי לאומי והחרדי, אבל גם סתם חובבי מסורת ייהנו ממופע מצחיק באמת, שאורכו קרוב לשעתיים, ואשר מוכיח שאפשר לצחוק גם בנושאים הקשורים ליהדות, בלי להעליב את הצופים.
הופעות קרובות: יום ראשון 14.7.19 מרכז ז'ראר בכר ירושלים 20:00, יום חמישי 18.7.19 היכל התרבות מעלה אדומים 20:30.