השבוע, ביום חמישי, 11.6, בשעה 19:30, תיפתח תערוכת ״דיוקנאות מַעֲבָר ומֵעֵבֶר״ בגלריה העירונית של החברה העירונית רחובות. התערוכה נותנת במה לדיוקנאותיו של האמן אלברט רובין ומציגה גם אמנים ישראלים עכשוויים היוצרים דיוקנאות במדיומים שונים המתכתבות עם יצירותיו של רובין בדרכים מגוונות.
אלברט רובין (1887-1956), נולד בסופיה שבבולגריה למשפחה יהודית. כבר בילדותו התברך בכישורי עיצוב ואמנות שבעקבותיהם הוזמן רובין לצייר את פניו של בנימין זאב הרצל בעת שביקר בסופיה. רובין נבחר על ידי בוריס ש"ץ ללמוד במחזור הראשון של בית הספר לאמנות "בצלאל" בירושלים. לאחר מכן, התקבל ללימודי אמנות בפריז, צרפת. שלא כמו שאגאל ומודיליאני, שיצרו באותו זמן ובאותו מקום, רובין אינו מוכר מספיק בתרבות היהודית ולא הפך לחלק מהקאנון בתרבות הישראלית. יתכן כי הסיבה נעוצה בחקירתו המתמידה בשאלות זהות ושייכות וכי המשיך לפעול בפריז ולא נשאר בארץ. המעברים ממקום למקום והצורך להתפרנס, הם שהובילו אותו לעשיה קונקרטית ויצירת דיוקנאות ״מדויקים״ עבור משפחתו ולקוחותיו.
3 צפייה בגלריה
חשיפת תמונות בבית המשפחה
חשיפת תמונות בבית המשפחה
חשיפת תמונות בבית המשפחה
(צילום: ניצן אשוח)

3 צפייה בגלריה
חשיפת תמונות בבית המשפחה
חשיפת תמונות בבית המשפחה
חשיפת תמונות בבית המשפחה
(צילום: ניצן אשוח)
במבט רחב על אוסף היצירות של רובין אפשר לראות רגישות רבה למודלים שצייר. המבחר הגדול של מוצאים אתניים שונים, גילאים מגוונים מינקות ועד זקנה, גברים ונשים ממעמדות שונים, מקצועות ותפקידים ייצוגיים כמו חיילים ואחיות במלחמת העולם הראשונה, כל אלו מצביעים על אמן הומניסט הרואה מֵעֵבֶר לעצמו ולקהילתו המצומצמת - ורואה אדם כאדם.

3 צפייה בגלריה
אלברט רובין, דיוקן עצמי, שמן על קרטון 1945
אלברט רובין, דיוקן עצמי, שמן על קרטון 1945
אלברט רובין, דיוקן עצמי, שמן על קרטון 1945
(יח"צ)
המפגש בתערוכה ״דיוקנאות מַעֲבָר ומֵעֵבֶר״ בין אמנים ישראלים עכשוויים לבין עבודותיו של רובין, הווה אתגר משמעותי. בעקבות עבודותיו של רובין, אשר בחלקן דיוקן עצמי, כל אמן בתערוכה יצר פורטרט, רובם עסקו בפורטרט עצמי, כל אמן יצר בדרך האמנותית האופיינית לו.
הוצאת היצירות של רובין מתחום בית המשפחה אל חלל ציבורי מאפשרת לצפות ביצירות שאינן זוכות כמעט לתצוגה, שילובן עם יצירות עכשוויות מאפשר לעמוד על מגמות בהתפתחות דיוקנאות מראשית המאה העשרים ועד ימינו.
עוד אמנים שיציגו בתערוכה: מיכאלה אמטי, מיכל בקי, יגאל ורדי, דורון זהרי שמש, יעל מינקוף, פטריצ'ה סונינו, רחל שלוח, נעמי שלו, מיכל שלי ותמר שליט אבני.
לדברי האוצרת יעל סונינו-לוי: "לאחרונה אני עוסקת בחקר אמנים שלא קיבלו חשיפה מספקת ולא נכנסו לקאנון התרבות בכלל, והתרבות הישראלית בפרט. ומה מתאים יותר לעשיה אוצרותית מסוג זה אם לא תערוכה בגלריה לאמנות בבית תרבות עירוני, גלריה המכוונת את פעילותה לקהל הרחב. אני רואה בעבודה שכזו שליחות תרבותית, חינוכית וציבורית".
התערוכה תוצג עד ה- 4.9.20. שעות פעילות הגלריה: א'-ה' 19:00-08:00 ושישי 12:00-08:00.