לצד דחיית תשלומים, ברשויות קוראים לתושבים להעדיף את העסקים המקומיים. בעיריית ראשון לציון ורחובות מודעים למצוקה הקשה של בעלי העסקים הקטנים, אשר בעקבות ההגבלות החדשות ותחושת חוסר הוודאות של התושבים, ספגו מכה קשה. בהתאם הודיעו לבעלי העסקים על דחייה של תשלומים שונים כמו ארנונה, אך לכולם ברור כי כל עוד לא ידוע מתי צפוי המשבר להסתיים, מדובר בדחייה של קריסה כלכלית אפשרית ולא פתרון.
בימים האחרונים פתחה עיריית רחובות בקמפיין שקורא לתושבים לתמוך בעסקים המקומיים. ברחובות פועלים כ־1,700 עסקים במגוון תחומים, החל מאוכל ומרכולים וכלה בשירותים שונים. "העסקים ברחובות הם חלק משמעותי ביותר מרקמת החיים בעיר ומאיתנותה הכלכלית", אמר ראש העירייה רחמים מלול. "חשוב לנו לעודד אותם דווקא בימים קשים אלה ולשמור על המשך קיומם. לכן אני קורא לכל התושבות והתושבים לרכוש את כל הנדרש להם בעסקים ברחובות".
5 צפייה בגלריה
יערה הוד
יערה הוד
יערה הוד
(צילום: פרטי)

עוברים לרשת - יערה הוד, מאפרת

יערה הוד, מאפרת ומסרקת מרחובות, מצאה פתרון ייחודי לתקופה שעוברת עלינו: "כשהתחילה בהלת הקורונה העליתי פוסט במדיה החברתית שאני מציעה קורס איפור אונליין ותוך רגע הוא הפך לוויראלי והוצפתי בפניות של נשים שרוצות. יש לזה יתרון גדול – את בבית, המחיר מוזל, את לומדת בדיוק כמו בסדנה אצלי ויכולה אפילו בפיג'מה".
את הזמן שהתפנה היא מנצלת כדי להפיק חומרים מצולמים: "בקהילה המקומית אני מרגישה עטופה ומעודדת. בקהילת המאפרים והמאפרות אנחנו עושים סיעורי מוחות והתייעצויות יחד איך להתמודד. את הזמן הפנוי שנוצר אני מקדישה למשפחה ולחשיבה נוספת איך לייצר תנועה בעסק, כי הכי חשוב זה להתקדם, גם אם זה עקב בצד אגודל. כרגע אני יוצרת סרטוני וידיאו עם טיפים לאיפור וקישור ישיר אלי להתייעצות לאחר ההתנסות של הצופות בבית. אני מוכרת מוצרי איפור למי שזקוקה לריענון או לחידוש וחייבת לומר שבד בבד עם הביטולים, לקוחות פונות לסגור איפור ושיער לקיץ, כך שזו חצי נחמה".
5 צפייה בגלריה
רון לוי
רון לוי
רון לוי
(צילום: פרטי)

"לא מקבל לקוחות חדשים" - רון לוי, ספר

"המצב לא קל בכלל", אומר רון לוי, בעל מספרה ברחוב הרצל בראשון לציון. "זה אומר שהלקוחות מבטלים את הגעתם למספרה, הורדנו כוח אדם. "ההערכות שלנו עכשיו היא אחרת כי אני לוקח רק שלושה לקוחות בכל פעם ואני לא מקבל לקוחות חדשים עד שהם הולכים, בין לבין אני עושה חיטוי לכל העסק ואז מקבל לקוחות חדשים וזה זמן שהולך ופחות לקוחות ולכן ההכנסות ירדו".
לדברי לוי, את הנזק המצטבר הוא ובעלי עסקים נוספים יראו כבר בעתיד הקרוב, "אנחנו נראה בעוד חודש או חודשיים, לא עכשיו. דוחים את התשלומים וזה רק יגרום לנו נזק בלתי הפיך אחר כך. מקווים לטוב".
לדבריו, גם ללא המגבלות שהטיל משרד הבריאות, מדובר במצב מפחיד, "אני חושש לקבל לקוחות, יש לי מחשבה אולי לסגור. יש לי ילד בבית ואישה בהיריון וזה מפחיד אבל צריך להתפרנס אז עושים כל מה שצריך כדי לשמור על עצמנו. המשמעות של זה היא פחות לקוחות ופחות עבודה. אני יודע שאני לא ארוויח בעובדה, זה רק בשביל לשרוד".
5 צפייה בגלריה
ג'ה־ג'ה בר בימים אופטימיים יותר
ג'ה־ג'ה בר בימים אופטימיים יותר
ג'ה־ג'ה בר בימים אופטימיים יותר
(צילום: פרטי)
"יש לנו התחייבויות גדולות" - ברק בירנבאום, בעל פאב־מסעדה
ה'ג'ה ג'ה' נחשב לפאב־מסעדה מצליח בראשון לציון כשמדי ערב מגיעים אליו בממוצע עשרות אנשים שיושבים במקום, שותים, אוכלים ונהנים ממוזיקה טובה. במוצאי שבת סגר המקום את שעריו עד להודעה חדשה. ברק בירנבאום, הבעלים של המקום, מנסה לשדר אופטימיות למרות החשש. "הגעו אלינו אנשים גם במוצאי שבת והכל היה בסדר, אומנם לא כמו בערב רגיל כי אנשים בכל זאת חוששים" הוא אומר.
"זה משהו שחדש לנו ואנחנו לא יודעם לקראת מה אנחנו הולכים. בינתיים עברנו למתכונת של משולחים בלבד ונקווה המהלך הזה יצליח כי אם לא אז יהיו לנו בעיות. לא רק לנו אלא כל העסקים בעיר ובארץ. יש גם חשש שנעבור לסגר גדול יותר ואז גם לא נוכל לייצר משולחים, יש לנו התחייבויות מאוד גדולות וזה מפחיד, אבל אני מאמין שבסוף יהיה בסדר".
בירנבאום מקווה שהעירייה תלך לקראתו ולקראת שאר העסקים בעיר. "אני מקווה שהעירייה תבוא לקראתנו בתשלומים השונים, בארנונה ובשכירות, איפה שאפשר שיעזרו לנו".
5 צפייה בגלריה
ג'וני אללוף
ג'וני אללוף
ג'וני אללוף
(צילום: דותן מאור)
"איך נשלם שכר דירה?" - ג'וני אללוף, בעל בר
אללוף, בעלים שותף בפאב 'הברזיה' ברחובות, מצא את עצמו עם קהל לקוחות שהולך ומידלדל השבוע. כעת הוא מבקש מהספקים שיחכו, ונותן את הבירה שנשארה בחביות לעובדים כי אחרת היא תיזרק לפח. אללוף פתח את הברזיה באיזור הברים ברחובות לפני עשור. הוא שותף בקבוצת משקיעים המחזיקים מניות בכמה ברים בעיר.
הברזיה פונה ללקוחות שבאים לשתות, ליהנות מהאווירה ולשמוע מוזיקה, בדרך כלל עם די.ג'יי שמתקלט במקום.
כבר בשבוע שעבר, כך הוא מספר, החלו חששות ואנשים הפסיקו להגיע. "בשבוע שעבר שאלו אם פתוח או סגור ואם מכניסים ככה וככה אנשים ואם יש תנאי אוורור", הוא מספר. "אנשים בפאניקה".
לדבריו, בסוף השבוע האחרון כבר היתה ירידה של 50 אחוז בהכנסות, "ותשלומים ממשיכים לרדת. לדחות או לקחת הלוואה לא יעזור כי הלוואה משלמים בסופו של דבר. אני צריך שיקפיאו לי תשלומים עד שאני אוכל לשלם".
את חג הפורים האחרון חגגו בברזיה בצל העננה הכבדה של הקורונה. עתה מסתכל אללוף אחורה ומבין עד כמה הצרה היא גדולה.
"ומה עם שכר דירה? זה בן אדם פרטי, אני שוכר ממנו ואני צריך להסתמך על טוב לבו. כולנו עובדים שוטף פלוס 40 ו־60. מה עם הספקים?", הוא תוהה. "המצב יימשך חמישה שבועות כמו שאומרים. זה כבר לא משנה, בסוף אנחנו ניכנס לאיזה שהוא בלגן ולצאת ממנו יהיה מאוד מאוד קשה. אף אחד לא יכול לתת לך תשובה מה מגיע לך. אני חושב שכל העסקים בתחום המסעדנות חייבים לפעול עכשיו ביחד".
שירותי טייק אווי בבר שכל הקונספט שלו בנוי על מוזיקה ובירה לא רלוונטי לדבריו. "אתמול באתי בבוקר והתחלתי להחזיר לספקים סחורה שהייתי יכול להחזיר. יש לי שמונה ברזים של בירות שמחוברות. אם לא ישתו אותן בימים הקרובים אני זורק אותן לפח. אמרתי לצוות תבואו כל פעם עשרה אנשים ותשתו, לפחות שמישהו ייהנה מזה".
5 צפייה בגלריה
גיא בבלר
גיא בבלר
גיא בבלר
(צילום: אבי מועלם)
"העסקים הקטנים שוב אוכלים אותה" - גיא בבלר, בעל פיצרייה
כבר למעלה מ־23 שנים גיא בבלר מנהל את 'פיצה ירושלים'. הפיצרייה, ששוכנת ברחוב היקב שבשכונת כרמים בראשון לציון הפכה למוסד מוכר של מזון מהיר ורבים הפכו את המקום לתחנה הקבועה. השבוע, עם כניסת ההגבלות על התכנסות לתוקף, הפיצרייה שהיתה שוקקת והביאה אליה מדי יום מאות רבות של לקוחות, הפכה למקום עצוב ושקט. "זה נפל עלינו כמו פצצת אטום. העבודה ירדה ברמה מטורפת, אנשים לא מגיעים למקום ומפחדים להיכנס", הוא מספר. "יש לקוחה אחת שביקשה שאצא החוצה ואביא לה מגש פיצה כי היא לא רצתה לבוא איתי במגע. אבל מעבר לזה, לקוחות לא יוצאים החוצה מהבית".
שעסקים רבים עברו אליו בימים האחרונים, לא יביא לדברי בבלר את הישועה, "ביום רגיל אני מוציא עשרות משלוחים ועכשיו יש לי בקושי ארבעה ביום", הוא אומר. "העסקים הקטנים שוב אוכלים אותה ואני עושה כרגע כל מה שאפשר כדי למזער נזקים, להפחית את העובדים במקום ולצמצם עלויות אבל אם המצב הזה יימשך אז קשה לי לראות איך העסק יוכל להמשיך להתקיים".