"מתגעגע לנכדים"

רחמים מלול - ראש עיריית רחובות
כנראה שאת השיחה שקיבל מעובדת משרד הבריאות, ראש עיריית רחובות רחמים מלול לא ישכח מהר. מלול וכמה מבני משפחתו השתתפו בסעודת פורים בביתו של חבר המועצה אמיתי כהן, שבה כך התברר מאוחר יותר היה גם חולה קורונה מאומת. "היא הרימה אלי טלפון ואמרה 'אדוני, אתה אשתך ושתי בנותיך צריכים להיכנס לבידוד'", משחזר מלול, שמיד באותו רגע לקח מחשב נייד ומיהר בחזרה לביתו.
2 צפייה בגלריה
מלול. כרגע בבידוד
מלול. כרגע בבידוד
מלול. כרגע בבידוד
(צילום: פרטי)
"יש הרבה טלפונים והתייעצויות", הוא אומר, "אנשים חושבים שכיוון שרק חלק מהעובדים נמצאים פיזית ומשרתים את הציבור אז כביכול אין בעיות, אבל במיוחד בתקופה הזו יש כל כך הרבה שאלות והתלבטויות ואנחנו משתדלים לענות עליהן. יש לי צוות נהדר שמלווה אותי, כמו דורון, וזהר ויניב ובנצי ורמי מדהלה שמשתפים פעולה בצורה נפלאה ונמצאים בכל יום בעירייה".
מלול נחשף לראשונה גם לאפליקציית 'זום'. "השתמשתי בה בכנס של וידיאו של ראשי הפורום ה־15 בו התייעצנו על נושאים וקיבלנו החלטות".
מה האתגר הכי גדול כרגע מבחינתך?
"להרגיע את הציבור, שהעיר תתפקד וגם לעודד ועשיתי את זה בכמה סרטונים. צריך להישמר ולהקפיד על כל ההוראות של משרד הבריאות, זה לא משחק ולא צחוק, אם נישמר כולנו אז יש סיכוי שבעזרת השם נתגבר על המכה הארורה הזו".
על עצמו, כאדם מבוגר שנמצא באוכלוסיית הסיכון, הוא מספר שהקושי הגדול הוא לא לראות את הנכדים. "אני מסיים בידוד אבל לא נוכל לראות את הנכדים שאנחנו כל כך מתגעגעים אליהם. השבוע נולדה לי נכדה חדשה ברוך השם והייתי מת לחבק אותה, אבל לצערי לא אוכל עד יעבור זעם, זה קושי אישי. הקושי בעיר הוא לשמור על גינות, למנוע התקהלות וזה לא פשוט, וכמובן ניקיון. אני שמח שעובדי העירייה שנשארו, ובמיוחד עובדי התברואה שממשיכים לנקות את העיר כשהם ממוגנים, עושים את עבודתם במסירות".
על ילדי העיר שנמצאים בבתים עם ההורים מסביר ראש העיר כי העירייה מספקת שלל פתרונות כדי לסייע, החל בפעילויות לילדים ולנוער און ליין וכלה בקווים החמים שהופעלו כדי לתמוך בתושבים. בנוסף הוא מזכיר את חלוקת המזון לקשישים, עריריים ונכים, ומשפחות אשר מתקשות כלכלית לקראת שבת ובאמצע השבוע, "ואני חושב שזה תפקיד חשוב בזמן כזה כי ישנם אנשים קשישים שלא יכולים לקנות כיכר לחם וארוחה חמה".
יש גם צדדים חיוביים לבידוד הזה?
"איך אשתי אמרה לי השבוע? סוף־סוף אני רואה אותך איתי בארוחת הצהריים, דבר שלא קרה עשר שנים. זה כמובן אישי אבל אני חושב שכל החברה צריכה לעשות את חשבון הנפש שלה. מדוע זה קורה לנו? אנחנו נסמכים יותר מדי על הטכנולוגיה והנה נגיף משגע את העולם ולא הכל בידיים שלנו ומישהו מכוון מלמעלה. הדבר השני הוא הערבות ההדדית. אני אומר לתושבים היקרים שלנו שזו תקופה לא פשוטה, תקופה קשה ומאתגרת, התרחישים נעים מאופטימיות לפסימיות קיצונית מאוד, אבל אנחנו עם נחוש וחזק ואני מאמין שבסופו של דבר גם החיסון המיוחל יצא מההון האנושי של מדינת ישראל.
"אני מאמין שבכוחות משותפים ואם נהיה יחד ונקפיד על ההוראות, נצא מהאפלה הזו לאור גדול. פסח מסמל את חירות עם ישראל והגאולה ואני מאחל שהחג הזה יסמל חירות מהקורונה ויציאה לאוויר הפתוח ושוב נוכל לטייל ולשמוח".

"דוגמה אישית"

שמואל בוקסר - ראש עיריית נס־ציונה
ראש עיריית נס־ציונה שמואל בוקסר נכנס לבידוד מרצונו הפרטי לאחר ששהה ליד הבדרן טוביה צפיר ואף הצטלם עמו באירוע פורים בעיר. אחרי יומיים חזר לפעילות מלאה כשבדיקה שעשה הראתה שלא חלה בקורונה. "נכנסנו למה שקוראים בצבא נוהל קרב או חירום, מיום רביעי שעבר", מסביר בוקסר ששימש בעברו כמפקד יחידת הקישור של העיר רחובות בחירום ומי שליווה את העיר במבצעים עמוד ענן, עופרת יצוקה וצוק איתן. "מי שעובדים במתכונת מלאה בעירייה הם הרווחה, אגף שפע ואגף הביטחון. "פיצלנו את המוקד לשני אתרים ועובדים שם במשמרות ברזל, זאת אומרת שאותה משמרת עובדת לאורך כל השבוע יחד. אם אחד מהעובדים חלילה וחס ידבק אז לא יושבת כל המוקד, מנהלת המוקד עובדת מהבית. את הרווחה פיצלנו לשלושה מוקדים שונים ושם גם עובדים במשמרות ברזל".
2 צפייה בגלריה
בוקסר. כרגע בבידוד
בוקסר. כרגע בבידוד
בוקסר. כרגע בבידוד
(צילום: אבי מועלם)
מה האתגר הכי גדול בתקופה הזו?
"להמשיך איך שהוא להחזיק את שגרת החיים, אבל מצד שני לראות איך להמשיך להפעיל את העיר במתכונת חירום שחלילה לא נידרדר למקום שאחר כך יהיה מאוד קשה לצאת ממנו. הדבר החשוב הוא להמשיך להניע את העובדים, להוציא אותם מהבתים, הילדים נמצאים בבית וזה לא פשוט. אבל יש לי מזל ויש לי צוות הנהלה בראשות דפנה קירו־כהן, שהוא צוות פנטסטי".
על המתנדבים הוא אומר שהם ברכה גדולה לעיר ומספר כיצד הם מגיעים לחלק אוכל למשפחות נזקקות או לקשישים בבתיהם. "פתחנו שלוש שמרטפיות לילדי מערכת הבריאות שהוריהם גרים בעיר. היום עובדי הבריאות הם הלוחמים בחזית ואנחנו רוצים לתת להם ראש שקט לצאת מהבית. גייסנו מהחופשה סייעות, יש שתי סייעות ושמונה ילדים בכל גן ואנחנו נותנים להם את זה שמה כולל צהרון כולל אוכל, הכול על חשבון העירייה כדי לעזור ולאפשר להם לעשות את עבודת הקודש שלהם בשקט".
ויתרת על השכר שלך.
"ישבנו במשפחה כבר מתחילת השבוע שעבר, התברר לנו שאנחנו הולכים לתהליך לא פשוט עם העובדים, אמרתי שאני מוכרח לתת דוגמה אישית, אני לא יכול לעמוד מהצד כששמונים אחוז מעובדי עיריית נס ציונה יושבים בחופשה כפויה ותושבי העיר נמצאים בהישרדות יומית, לא יכול להיות שאת הנטל הזה הם יישאו לבדם, זה חלק מההתגייסות העירונית, ההתמודדות של בעלי העסקים, עובדי העירייה וכלל תושבי העיר, אני מרגיש שכנבחר ציבור ראוי שאני אהיה הראשון להראות דוגמה אישית. המצב באמת לא פשוט, כל אחד צריך לתת את חלקו ולשאת בנטל. אני קורא לתושבים – להיעזר בעירייה, מה שאנחנו יכולים אנחנו נעשה, ומי שלא צריך להיות בחוץ שיישאר בבית וימלא את ההנחיות של משרד הבריאות, יחד בכוחות משותפים נעבור את המשבר הזה כמו שעברנו משברים אחרים".