האתגרים המשפטיים של החברות המקוונות: כיצד פותרים אותם?
הסחר הדיגיטלי במוצרים ובשירותים צומח מזה שנים בקצב דו-ספרתי ומהווה ללא ספק קרקע פוריה לחברות מכל ענף פעילות לפתח מנגנון עסקי בעל פוטנציאל הכנסות גדול. עם זאת, ביצוע טעויות משפטיות שונות בדרך עשוי לגרום לאובדן היתרון האסטרטגי אם לא עושים זאת נכון. עו"ד דרור הראל, המתמחה בייעוץ משפטי לחברות אינטרנט שופך אור על הנושא.
דרור, תוכל לתת דוגמה למקרים שבהם חברות אינטרנט זקוקות לייעוץ משפטי?
"אחד מהתחומים הבולטים כיום, שבו חשוב במיוחד לקבל ליווי משפטי של עורך דין אינטרנט הוא תחום הנכסים הדיגיטליים" הוא מסביר. "אחת מלקוחות המשרד מחזיקה בנכסים כאלה בשווי של מיליוני דולרים ובעיקרה רשת של דפי פייסבוק בתחומים מדלימים אשר מונים כיום מעל 40 מיליון עוקבים".
"הדרך לבנות רשת חברתית כזו לא הייתה קלה" הוא מסביר. "חברה זו ניהלה סטודיו חדשני להפקות של תכני וידאו מקוריים שאותם העלתה לדפי הפייסבוק, וכן פרסמה תוכן מקורי שהופק על ידי יוצרים מרחבי העולם בתחום העשה זאת בעצמך, מזון, בעלי חיים, איכות חיים וכיוצ"ב. לכל אחד מהפוסטים שהעלתה החברה היו מיליוני צפיות, אלפי תגובות, שיתופים ולייקים".
"התנועה הערה בדפים העניקה לחברה את הזכות לבצע מוניטיזציה ולהרוויח הכנסות מצפייה בפרסומות של לקוחות בממשק הפרסום של פייסבוק. חברה זו העסיקה 30 יוצרי תוכן, וההכנסות החודשיות צמחו למאות אלפי דולרים בחודש".
הוא מוסיף: "פעילות זו הובילה גם להכנסות נוספות מחברות שביקשו לפרסם בתשלום תוכן מקורי בלעדי בדפי הפייסבוק בתחומי עיסוקן. אחת מהשותפות האסטרטגיות של החברה, חברה קנדית ותיקה, זיהתה את הפוטנציאל הרב וביקשה לרכוש חלק מהון המניות של החברה. הערכת השווי של חברת האינטרנט לקוחת המשרד, נאמדה ב-10 מיליוני דולרים והחברה הקנדית רכשה בהתאמה 10% מהון המניות תמורת מיליון דולר במזומן".
1 צפייה בגלריה
עורך דין אינטרנט דרור הראל
עורך דין אינטרנט דרור הראל
עורך דין אינטרנט דרור הראל
( צילום – אתר הבית עורך דין דרור הראל)
כיצד סייעתם לחברה בתהליך?
"חברה זו שכרה את שירותי למגוון רחב של שירותי ייעוץ וטיפול משפטי, לרבות הסכמי עבודה עם העובדים השכירים המועסקים בה, הסכם למתן שירותים עם פרילנסרים בארץ ובעולם וכן ניסוח של הסכמים מסחריים רבים בשפה האנגלית, הן עם ספקים והן עם לקוחות. בנוסף לכך, אסטרטגיית הצמיחה המתוחכמת של החברה הייתה באמצעות שיתופי פעולה ספציפיים עם מתחרותיה בעולם, כאשר כל צד מביא לשותפות את הערך המוסף הייחודי שלו לצורך יצירת הכנסות משותפות ממכירת שירותים והכל גובה בהגנות משפטיות חוזיות מתוחכמות".
כאשר החברה הקנדית ביצעה בדיקת נאותות קפדנית (Due Diligence), בתהליך המו"מ לקראת החתימה על הסכם ההשקעה, הם התרשמו בצורה יוצאת דופן מהגיבוי המשפטי שיש לחברה, מאיכות החוזים עם הספקים והלקוחות, ההגנות על הקניין הרוחני ודרגות החופש הרבות שהחברה שמרה לעצמה עם כל בעלי העניין שלה, אשר מאפשרים לה להיות גמישה, להגיב מהר ולקבל כל החלטה שדרושה לה. אין כל ספק שהקנדים החליטו להתקדם עם ההשקעה גם בעקבות כך. מנהלי החברה ראו שהשקעתם בטיפול המשפטי בחברה לאורך השנים השתלמה וזאת בלשון המעטה.
כיצד מעניקים שירות כזה בעולם גלובלי?
"כיום גם בתחום המשפט, חלק בלתי מבוטל של ייעוץ משפטי לעסק מתבצע באופן מרחוק באופן מקוון ונפגשים לפגישות זום, במשרד או אצל הלקוח לפי הצורך. כמובן, במקרה הנדון הסכם ההשקעה ומכירת המניות לחברה הקנדית טופל במשרד אך הוא "נחתם מרחוק". עם זאת, כדי לקדם הסכמי שיתופי פעולה חדשים ולנהל מו"מ, טסנו מספר פעמים עם מנהלי החברה ליעדים באירופה. "בתקופת הקורונה", הוא מסייג: "חלק מהפגישות עם בעלי העניין והמשקיעים עברו לזום".
מהם הנושאים שחברות אינטרנט צריכות לקחת בחשבון בהסכמי שיתוף פעולה כאלה?
"מדובר כמובן בנושא סבוך ומורכב שלא ניתן לסכם בכמה מילים. מה שכן ניתן לציין הוא כי חלק מהדגשים העיקריים בהסכמי שת"פ בין חברות ממדינות שונות שעושות עסקים ומנהלות נכסים דיגיטליים באינטרנט הוא הקניין הרוחני של המותג, השליטה והבקרה, היעדר תביעות בגין טענות לגרימת נזקים שונים, תניית שיפוט, מנגנון לקבלת החלטות וסיום מחלוקות ועוד. מכאן, ניתן להבין את המשמעות הרבה של ניסוח מנגנונים חוזיים המשמרים שליטה זו. בעת הצורך, אם החברה שמשאילה בעלות על הנכסים הדיגיטליים רוצה להשיב לעצמה את הבעלות עליהם, יש ליצור את המנגנון המשפטי לכך. בנוסף, יש לנסח הסכמי רישיון, ליצור מערכת של תמריצים חיוביים ושליליים להתקשרות ארוכת טווח וכך ניתן ליצור שותפות איתנה הבנויה נכון."
עידן הרשתות החברתיות הוא עידן של סיכון
"חברות המבססות את קשרי הלקוחות שלהן על הרשת נתקלות לא אחת באתגרים שונים הקשורים לפעילותן המקוונת" מסביר עו"ד הראל. "תנאי השימוש הדינמיים של רשתות אלה משתנים תדיר ומבוססים על רגולציה קפדנית הן באירופה והן בארה"ב. הדבר משפיע הן על חברות הייטק והן על חברות שיווק דיגיטלי ומדיה מקוונת. כאשר חברה מעניקה ללקוחותיה שירותי פרסום ברשת, עליה להכיר היטב את שינוי הרגולציה הללו ומדיניות הפרטיות, משום שקמפיין שירד מהרשת, עשוי לגרום להפסד כספי ניכר ואפילו לתביעה משפטית".
"כאשר משתפים או מפרסמים פוסט ברשת חברתית, שבו מוזכר מותג או אדם בהקשר שלילי, הדבר עשוי להוביל לתביעה. העתקה של פוסטים או סרטונים עשויה להיחשב כפגיעה בזכויות היוצרים והקניין רוחני של מותג אחר. קיים הבדל משמעותי מאוד בין הפעילות של אדם פרטי באינטרנט המשתף סרטון ויראלי לבין חברה שעושה זאת. את כל הניואנסים הקטנים הללו חשוב להכיר, וכדאי להיוועץ עם לפני שמבצעים פעולות, שעשויות להשפיע על עתידה של החברה והמוניטין שבנתה".
חברות אינטרנט בצמיחה
"בעוד חברות ציבוריות מעסיקות כדרך קבע מספר יועצים משפטיים שכירים, הרי שאצל חברות קטנות יותר הצורך בייעוץ משפטי אינו יום־יומי אך מניסיוני ככל שמנהלי החברה מתרגלים להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחומן, התוצאות מדברות בעד עצמן גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. העבודה המשפטית של המשרד במקרה זה, הוא ליווי החברה בכל השלבים של הצמיחה העסקית, טיפול בחוזים עם העובדים, ספקים, לקוחות, חברות שאיתן משתפים פעולה, וכלה בעמידה במערכת החוקים שעל החברה לתפקד עמם בהלימה".
לסיכום, לחברות אינטרנט קטנות כגדולות תמיד יצפו אתגרים. מומלץ לקבל ליווי משפטי מעורך דין שמטפל גם בנושאים של פתיחת חברה בע"מ וגם בנושאים של תחום האינטרנט ומסוגל לסייע לחברה לצמוח בצורה נכונה הן בישראל והן ומעבר לים.
סניף תל אביב: דרך מנחם בגין 132 מגדלי עזריאלי (מגדל משולש) | סניף רחובות: אופנהיימר 7 (בנין לב המדע)
טל': 08-6384080