טע רצתה לרכוש לעצמה בגד ים לקראת חופשת בטן-גב באילת. היא נכנסה לאחד האתרים, בחרה מידה וצבע, שילמה וחיכתה לשליח.
2 צפייה בגלריה
אין החזרות, אין החלפות
אין החזרות, אין החלפות
אין החזרות, אין החלפות
( צילום: shutterstock)
אבל כשהגיעה החבילה והיא פתחה ומדדה, היא ראתה שזה לא מה שרצתה, וביקשה לבטל את העסקה.
נטע פנתה לשירות הלקוחות שבאתר ונאמר לה ש"על פי התקנות של משרד הבריאות, אין החזרים של הלבשה תחתונה ובגדי ים".
באתר אמרו גם שזה לא משנה אם הפריט נקנה לפני שבוע, יום או שעה – היא פשוט לא יכולה להחזיר את המוצר ולקבל את כספה. האפשרות היחידה שניתנה לה היא לקבל זיכוי בעלות בגד הים לרכישה עתידית.
מה מגיע לנו? "אכן, קיימות תקנות של משרד הבריאות האוסרות החלפה או החזרה של בגדי ים והבלשה תחתונה, אבל התקנות מכוונות לרכישה בחנות פיזית בלבד", מסבירים במועצה לצרכנות. "במכר מרחוק הצרכן רשאי לבטל את הרכישה כמו בכל מוצר - עד 14 יום מקבלתו.
במועצה לצרכנות מדגישים כי בעסקת מכר מרחוק, כגון רכישה באתר אינטרנט, הצרכן נמצא בעמדת נחיתות: הוא לא מתרשם באופן פיזי מהמוצר ולא רואה ומודע באופן ממשי לכל תכונותיו, לכן יש לצרכנים הרוכשים מוצר בעסקת מכר מרחוק את הזכות לבטל את העסקה.

2 צפייה בגלריה
איפור
איפור
לא ניתן לגבות דמי ביטול
(צילום: pexels)

הצד המכוער של היופי


נופר רצתה לפתוח עסק למניקור וטיפוח. היא נרשמה טלפונית למכללה העוסקת במקצועות היופי, שילמה 10,000 שקל באשראי, ואחרי מספר שעות, כשהתחרטה וביקשה לבטל את העסקה, סורבה.
המכללה גם סירבה להחזיר את דמי הרישום בסך 500 שקל. הנימוק: "אצלנו אין ביטולים". לפנים משורת הדין נאותו לאפשר לה לחפש מישהי שתשתלב במקומה.

קראו גם:

מה מגיע לנו? "הרשמה בטלפון או באתר למכללה שאינה אקדמית ניתן לבטל עד 14 יום מביצוע העסקה, ובתנאי שנותרו עד שני ימי עסקים למועד תחילת הקורס", אומרת עו"ד דליה ברוק רסקאי מהמועצה לצרכנות. "גובה דמי הביטול שמותר לגבות הם 5% מערך העסקה או 100 שקל, הנמוך מביניהם.
על פי חוק הגנת הצרכן, לא ניתן לגבות "דמי ביטול" בשום גובה שהוא. נופר יכולה לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק בגובה של עד 10,000 שקל.
ויש גם טיפ: לפני שנרשמים לקורס או מכללה שאינן בפיקוח של המל"ג, בדקו לפני ההרשמה את המדיניות לגבי ביטול העסקה, והאם מהסכום שהוחזר לא נגבו דמי ביטול גבוהים מהמותר.