כחודש וחצי חלפו מאז התחיל החופש הגדול. נדמה לכם שכבר עשיתם עם הילדים את כל הפעילויות האפשריות, וכשהם אומרים 'משעמם לי', נראה שכל הרעיונות היצירתיים אזלו. אז מה עושים עכשיו?
4 צפייה בגלריה
השבועיים הקשים של החופש הגדול
השבועיים הקשים של החופש הגדול
השבועיים הקשים של החופש הגדול
( צילום: shutterstock)
"נותרו עוד שבועיים לבלות זמן איכות עם הקטנים, לדאוג להם לתעסוקה ולוודא שלא ישתעממו ויתנהגו בהתאם", אומרת שלי לביא, מדריכת הורים ויועצת שינה. "יש כמה עקרונות שכדאי לשמור עליהם כדי לצלוח את יתרת החופש הגדול ברוגע, עד שנחזור ללימודים, למסגרת ולשגרה":
ספונטניות? פחות
ספונטניות פחות עובדת עם רוב הילדים וחלקם לא מתמודדים היטב עם חוסר ודאות. לכן תכננו, תכננו, תכננו. תכנון מראש של שארית ימי החופש וחלוקת הימים מקלה על ההתנהלות היומיומית של ההורים והילדים.
שיהיה פה סדר
גם עמוק בתוך ימי החופש עדיין חשוב לשמור על סדר יום ועל שגרת הבוקר. אל תוותרו על צחצוח שיניים, התלבשות, ארוחת בוקר ושאר מרכיבי השגרה היומיומית. זה פשוט עוזר להם להתניע את היום.

4 צפייה בגלריה
להעביר בהדרגה הביתה את מרכז הכובד של הפעילויות
להעביר בהדרגה הביתה את מרכז הכובד של הפעילויות
להעביר בהדרגה הביתה את מרכז הכובד של הפעילויות
( צילום: shutterstock)

אל תתעכבו על הפרטים הקטנים
תכנון כללי תמיד נותן מסגרת שקל להתנהל בה, אבל אין צורך להתפס לקטנות דווקא עכשיו. אתם ממש לא צריכים לתכנן את סדר היום לפרטי פרטים. בכל זאת, עדיין חופש גדול, עדיין קצת זורמים. אז תורידו הילוך ותקלילו.
תכינו רשימות
ערכו רשימה של פעילויות בבית ובחוץ שיכולות להיות רלוונטיות לימי החופש הנותרים. ניתן ורצוי לשתף את הילדים בבחירת אופי הפעילות ותכנון השבוע, כדי לא להפתיע אותם ולזכות בתגובות צוננות.
אפשר לבלות גם בבית
הגדירו מראש ימי בית בפיג'מה. הדבר נכון במיוחד אם מתחילת החופש הימים היו גדושים בפעילויות ונסיעות.
לקראת החזרה לשגרה בגנים ובבית הספר, אפשר להחזיר אט, אט את הפעילויות הביתה, כדי להקל על המעבר מהחופש המוחלט ללימודים. גם שעות השינה יתחילו בהדרגה לחזור למסלול. אם עד עכשיו הם הלכו לישון בחצות, תקדימו את ההשכבה כל יום עוד קצת.

4 צפייה בגלריה
להפעיל את הילדים בחופש הגדול
להפעיל את הילדים בחופש הגדול
הכינו משחקים לזמן ההשתרכות בפקקים
( צילום: shutterstock)
באווירת פינאלה
את הימים האחרונים של החופש, במהלך השהייה בבית, אפשר לנצל לטובת סרט ביתי, בריכה במרפסת, מסלול מכשולים ביתי, פיקניק בסלון, משחקי קופסה, עבודות יצירה, עטיפת ספרים ומחברות, הכנת ארוחה משותפת ועוד.
צידה לדרך
מתכננים לצאת לפעילות מחוץ לבית? הצטיידו באוכל, קרם הגנה ובגדי החלפה ברכב ובתיק, כדי שבכל מקרה תוכלו לזרום עם היום ולהאריך אותו במקרה שתרצו.
אל תשכחו להכין כריכים ולהצטייד בחטיפים, זה יחסוך לכם הרבה כסף.
תוכנית גיבוי
תזכרו שכל תוכנית היא בסיס לשינויים ומשהו יכול להשתבש, אז תהיו ערוכים לכך: הכינו משחקים לזמן ההשתרכות בפקקים, פעילות במקום סגור במידה ויש עומס חום, הירדמות ברכב שמעכבת את הלו"ז וכו'.
עוגנים קבועים
כשיש עוגן קבוע, הוא מקל – גם עליכם וגם על הילדים: ארוחת צהריים בשעה קבועה, אוכל מוכר, טקס שינה שמתקיים באותו האופן, שעת השכבה עם מרווחי ערות מותאמי גיל.
אל תוסיפו ארוחות לילה, זה מיותר. בנוסף, כדאי לתכנן את היום בהתאם לגיל ולמסוגלות של הילד בכדי לא להגיע להתמודדות עם עייפות יתר.
תיאום ציפיות
תאמו ציפיות עם הילדים לגבי מיקום הפעילות, המשתתפים, מהלך היום ואפילו מתי ומה תאכלו. כך בעצם תפקידו בידיו אפשרויות בחירה, וגם תסירו מהדרך מתחים, התנגדויות וויכוחים במהלך הפעילות.
ימי החופש הנותרים הם לא רבים, נסו לשחרר מעט את החבל והקשיבו לרצונות הילדים.

4 צפייה בגלריה
שלי לביא. תתעודדו, תכף זה נגמר
שלי לביא. תתעודדו, תכף זה נגמר
שלי לביא. תתעודדו, תכף זה נגמר
( צילום: פנין יהודאי )

בלי הגזמות
יש לכם רגשות אשם על כך שלא עשיתם "מספיק"? צאו מזה. פעילויות רבות מדי עלולות לגרום להצפה חושית ורגשית אצל הילדים. ההתרגשות, החום, הקפיצה מאירוע לאירוע והיציאה מהשגרה עלולים לגרום להתרגשות רבה.
המסגרות החינוכיות והקייטנות שבהן הם בילו מהוות לא פעם אתגר עבורם ומצריכות מהם להשתמש בכלים של תקשורת, להתמודד חברתית ולעסוק בפעילויות פיזיות. זה הזמן למנן את הפעילויות ולהוריד את רמת ה"אקשן", כי לפעמים הפחות הוא היותר.
מה למדנו היום
אם עדיין לא הספקתם: החופש הוא הזדמנויות מצוינת לתרגל שינה עצמאית, ללמד גמילה מחיתולים, עצמאות בפעולות יומיומיות, לשחק משחקים לבחון ויכולות פיזיות חדשות ולחשוף למאכלים והרגלים חדשים. נצלו את שארית ימי החופש לשם כך.
קראו גם:
קצת מנוחה לא תזיק
תכננו זמן מנוחה במהלך היום. כן, גם הילדים זקוקים לה. התפרצויות זעם וטנטרומים מופיעים לרוב אצל ילדים רעבים ועייפים.
משימות יומיות ותחושת תועלת
ילדים אוהבים להרגיש מועילים וחלק מהמשפחה. משימות בית קלות כמו סידור צעצועים או סידור הסלון, תליית כביסה והכנת אוכל (יחד אתכם) הן חלק מהפעילויות שילדים במגוון גילאים יכולים לקחת בהן חלק.
זה לא רק מסייע אלא גם מחזק אצלם את תחושת התועלת, שמשפיעה בקשר ישיר על תחושת השייכות.
לפעמים לא הכל הולך חלק
השקעתם, תכננתם, קניתם, נסעתם והיום לא הסתדר כפי שתכננתם? קחו נשימה. מיומנויות התמודדות עם סיטואציות ואכזבות הם חלק מהכלים שאנחנו נותנים לילדים שלנו. חופשה וזמן משותף הם הזדמנות לתרגל התמודדות.
זכרו שמחר יום חדש והוא לגמרי ייראה אחרת. והכי חשוב: תתעודדו! תכף החופש נגמר!
שלי לביא, מדריכת הורים, יועצת שינה ומדריכת התפתחות לתינוקות ופעוטות למותג התינוקות NUBY