השבוע קראתי את משל המערה של אפלטון. המשל מספר על אסירים שחיים בתוך מערה כל חייהם, קשורים ומביטים לקיר אחד מסוים. על הקיר משתקפות צלליות של המדורה שנמצאת מאחוריהם והם אינם מודעים אליה. תפיסת החיים שלהם מכירה רק בהשתקפות הלהבות על הקיר שמולם וכך הם חיים את חייהם. יום אחד, יוצא אחד מהם מהמערה ומגלה עולם ומלואו… הוא חוזר נרגש למערה לספר לחבריו שיש בחוץ דברים שהם אפילו לא מאמינים שיכולים להיות והם חייבים לבוא לראות. בתמורה הם הורגים אותו. אני מזמינה אתכם לקרוא את הטקסט של אפלטון במלואו.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
ולמה זה נוגע לנו? אפלטון כתב את הדברים בשנת 390 לפני הספירה (משוער) ומדהים לחשוב כמה נוגעים הדברים שלו גם בנו היום. אנחנו מכירים מציאות. המציאות הזו היא החיים שלנו. רובנו נעים סביב ציר המציאות הזו, מתפקדים בתוכה, מתנהלים על פי הקצב הקבוע שבה וזורמים עם הזמן. ההרגל למציאות הזו לעיתים מקבע אותנו ולא מאפשר לנו לצאת מהסיבוב הקבוע. התנסות חדשה, היכרות מעניינת, התבוננות מזווית אחרת או בכלל, יציאה מהקצב הרגיל שלי. אנחנו נמנעים משינויים קיצוניים ובכלל, משינויים.
בעבודה עם בני הגיל המבוגר אנחנו בוחנים את מושג השינוי. האם בכלל אפשר להשתנות בגיל מבוגר כל כך? האם המשמעות של שינוי היא מפחידה? מערערת? אז , לא כל שינוי הוא דרמטי ולא כל שינוי יכול לערער. החוכמה שלנו כבני אדם חושבים היא היכולת להתמסר מצד אחד לשינוי ומצד שני לשמור על ביטחוננו הפיזי והריגשי.
למשל, הגיע אלי אדם מאוד רציונלי לטיפול. הוא רואה את החיים באופן מאוד מסוים וייחודי לו - כבר 80 שנה. כל חייו עסק במקצוע ראלי, עבד בסביבת עבודה עם חשיבה ראלית והתנהל כאדם בעל אוריינטציה מחושבת ועיקבית. הגיל הביא איתו שינויים בחשיבה, דבר שהפחיד אותו ולכן גם פנה לטיפול.
״אני מפחד מהמוות״, הוא פסק. ״בעולם הריאלי אין מקום להתבוננות אחרת מאשר כשזה נגמר - זה נגמר״. ביננו, זה באמת מפחיד….. לא אלאה בכל תהליך הטיפול, רק אומר שאפשר לראות, לפרש, להבין לאמץ - כל מחשבה אחרת ושונה ממה שמקובע אצלנו בראש וממה שאנחנו חיים לפיו ומכירים בוודאות. אפשר לצאת מהמערה, להביט מסביב, לבדוק, לבחון, ואם זה לא מתאים - הדרך חזרה אפשרית בכל רגע.
המחשבה שלנו צמאה לחדשנות. ככל שנזין אותה ביותר אינפורמציה מאתגרת, מסקרנת, חדשנית - כך היא תלמד ותאמץ לעצמה עוד ועוד עניין וידע. מעבר למחשבה הקבועה שלנו יש עולם אין סופי של אין סוף רעיונות, מחשבות והגיגים. חלקם נפלאים ומעוררי מחשבה וחלקם מיותרים ואין בהם בשביל לאמץ לחיי, אבל רעיון הבדיקה, ההיכרות עם עוד דברים והפתיחות לעולמות נוספים, פרט לשלי, מרתקים ונותנים משמעות רבה לחיי.
אני מזמינה אתכם לבדוק תפיסות מקובעות בחייכם ולראות כיצד ניתן להרחיב את ההסתכלות בהן מעוד ועוד זוויות ואפשרויות. אין לי ספק שזה יהיה מסע מרתק!
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313.