פגיעות מיניות בנשים זוכות סוף סוף, בעקבות קמפיין #metoo החשוב, למקום משמעותי בסדר היום הציבורי. לעומת זאת, הנושא של פגיעה מינית בגברים נותר כמעט בלתי מדובר.
הנושא זכה לאחרונה לשני אזכורים נדירים בחדשות. בשניהם מדובר בפגיעה במסגרת שירות צבאי, מעוז הגבריות, שהציפה את ההתעלמות מפגיעות מיניות בגברים.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
על פי הידיעה הראשונה, לוחם שהותקף מינית בידי מפקדו, יפוצה בסכום של 300 אלף שקלים בגין מעשים מגונים והטרדות מיניות. אותו חייל לא היה הקורבן היחיד, ולאורך מספר חודשים המפקד הטריד מינית וביצע מעשים מגונים בשלושה לוחמים שעליהם פיקד.
המפקד הפוגע זכה לאורך התהליך לתמיכת קצינים בחטיבה, בעוד שהלוחמים שהתלוננו נגדו הוכפשו.
בכתבה אחרת התראיין לוחם לשעבר שהותקף מינית פעמיים על ידי גברים, בהיותו נער וכבוגר.
"הפחד הכי גדול שלי היה התגובות, בייחוד מהחברים שלי מהצבא", הוא אמר. "פחדתי שיאשימו אותי בזה שלא פוצצתי אותו על המקום. בסוף פרסמתי פוסט, וחברים טובים שלי לא הרימו אפילו טלפון. הם היו כל כך בשוק, פשוט לא ידעו מה להגיד.
"הדבר שהכי קשה למי שעובר פגיעה מינית, מעבר למעשה עצמו, הוא המחשבה שאין למי לספר, כי ישפטו אותנו, כי לא יאמינו לנו, כי יצחקו עלינו. אם כולנו נשתף, נראה שאנחנו ממש לא היחידים, ונוכל לאט לאט לשבור את תאונת השרשרת הנוראית הזאת.
"אני מסוגל לשתף עכשיו כי אני נמצא במקום חזק ובטוח, אבל יש עוד המון שעוד לא שם ואנחנו צריכים לעזור להם".
נתון מפתיע: כ-35 אחוז מכלל נפגעי תקיפה מינית באוכלוסייה הם ילדים-בנים וגברים.
נתוני איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, מעידים על פערי דיווח עצומים: מתוך הפניות למרכזי הסיוע, 87 אחוז נוגעות לפגיעה בנשים, נערות וילדות ו-13 אחוז נוגעות בפגיעה בגברים, נערים וילדים. שיעור הפגיעות המתרחשות בפועל גבוה לאין ערוך.
נראה שקשה לנו עדיין לעכל את האפשרות שגבר הוא קורבן של אלימות מינית. השלכות הפגיעה על חייהם של הגברים, בדומה לנשים, היא קשה וטראומתית. הנפגעים חווים תחושה של אובדן שליטה, חוסר ביטחון ולעיתים קרובות גם האשמה עצמית.
קיים קושי רב בפנייה לקבלת עזרה – בעיקר כי יש ציפייה חברתית מהגברים "להיות גברים" ולא להביע חולשה ופגיעות. גם כשהם אוזרים אומץ ופונים לקבל סיוע משפטי, לא פעם הם נתקלים ביחס קשה ומשפיל של משפחה, חברים ורשויות אכיפת החוק.
כל זה חייב כמובן להשתנות. יש לפעול לשינוי העמדה ביחס לפגיעות מיניות בגברים. במקביל, יש להציע לנפגעי עבירות מין אפשרויות ייעוץ נפשי ומשפטי, על מנת שיחליטו אם להתלונן וכיצד.
שנה וחצי לתוך השינוי שעשתה תנועת #metoo, הגיע הזמן שגם לגברים יהיה מקום לספר על מה שעברו, לעבד את הפגיעה ולקבל הכרה וקבלה חברתית.
עו"ד ענבר קידר ברוך, שותפה מייסדת במשרד פוגץ' קידר-ברוך המתמחה בייצוג נפגעי עבירה ובמסגרת שירות מילואים - יועצת משפטית במרכז הצה"לי מהו"ת המעניק בין היתר ייעוץ משפטי לנפגעי עבירות מין. שימשה כפרקליטה צבאית של חיל הים ופיקוד העורף.