בני הגיל השלישי והרביעי הם שורדי שואה. הם הדור האחרון ששרד את התלאות והייסורים,את העינויים ואובדן צלם האנוש. רבים ממטופלי הם שורדי שואה uעיקר השיח נסוב סביב הגעגוע למשפחה שאבדה, אובדן הילדות והתמימות והגעגוע לשוב להיות ילדים.
יש את התקופה שלפני ואת התקופה שאחרי. מעטים מוכנים לגעת בתקופה עצמה, המחנות, הרעב, המוות.
כשאני נפגשת עם שורד שואה הטיפול לרוב מלווה בהרבה מגבוני דמעות. בשבילו וגם בשבילי. הרבה פעמים זהו המקום הראשון והיחיד שבו הם מרשים לעצמם לדבר ולספר, לשתף ולבכות.
1 צפייה בגלריה
סיבוך על סיבוך. צילום המחשה: שאטרסטוק
סיבוך על סיבוך. צילום המחשה: שאטרסטוק
סיבוך על סיבוך. צילום המחשה: שאטרסטוק
יש משהו בגיל המבוגר, בראייה הרחבה של החיים, שמאפשר ומבקש את ההסתכלות אחורה, אל אותם הימים, ששנים לא דובר בהם. רבים מבקשים ממני לכתוב עבורם את הדברים שנאמרים על מנת שיוכלו להעביר הלאה למשפחתם, דברים שלא יכלו לומר.
אחד הפחדים הגדולים בשיחות על תקופת השואה הוא הפחד לחוות שוב את הזיכרונות שהודחקו ואת הכאב הבילתי נתפס של מה שעברו שם. אין נכון או לא נכון,אין אמת או טעות - כל אחד בוחר כיצד להתמודד עם הכאב בדרכו שלו. אי אפשר להאיץ באדם לגולל את כאביו ורק המקום והזמן יאפשרו זאת ויכול להיות שגם לא. והכל בסדר.
אחת החוויות הטובות שמדוברות היא הסתכלות על המשפחה והשושלת שקמה והתרחבה אחרי אותם ימים נוראיים ועם כל הקשיים של המציאות. הנחמה הגדולה בצאצאים, בדורות של משפחה שקמה וגדלה ומתפתחת - והכל בזכות אותה תחשות השרדות שנכפתה, אך גם יצרה דבר מופלא ושמח. היכולת להביט במשפחה ולחוש תחושת גאווה וניצחון היא מופלאה ואנחנו נותנים לה מקום נרחב בשיח. היא מעצימה ונותנת תחושה עצומה של סיפוק.
יש שיח על אובדן גדול אך יחד איתו שזור גם שיח של עוצמה וכוח ובריאה חדשה. זה כל כך חשוב. ביום השואה אנחנו מבכים את אותם 6 מיליון נספים וכל שורד מבכה את מה שאולי יכלו להיות חייו אלמלא.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313