אתם מנהלים שיחה רגילה וידידותית עם אדם כלשהו. הכל מתנהל כשורה עד ש-בום! לחץ הדם שלכם עולה, אתם מתחילים להתנשף ויש לכם דחף לחנוק את מי שמולכם. למרות שאמר אמירה סתמית, אתם מתאמצים שלא לצרוח עליו.
רגע, מה בדיוק קרה כאן?
לחצו לכם על הטריגרים. זה מה שקרה.
אחר כך, כשאתם חושבים על זה, אתם מבינים עד כמה הזעם היה חסר פרופורציות, ועד כמה מוזרה היתה התגובה שלכם. כמעט לכולנו יש מעין 'לחצן אדום', שהופך אותנו בין רגע לכועסים, עוינים, מפוחדים או מלאי טינה.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
אם אתם מרגישים כמו גפרור שרק ממתין להידלק על ידי הזולת, יכול להיות שיש לכם בעיה עם הטריגרים הרגשיים שלכם.
סכנת התלקחות
יתכן ששמעתם את המושג 'טריגר רגשי' בצורות שונות בעבר. אבל מה בעצם קורה כשהוא מופעל? מדובר באנשים, מילים, דעות, מצבים או אירועים סביבתיים שמעוררים בנו תגובה עוצמתית ורגשית במידה מוגזמת.
הרגשות שאנו חווים לאחר ש'הופעלנו' כוללים כעס, זעם, עצב ופחד. למעשה כל דבר יכול להפעיל אותנו, בהתחשב באמונות, בערכים ובחוויות החיים המוקדמות שלנו, כגון קול, סוג אדם, דעה מסוימת, מילה. כל דבר יכול להיות טריגר.
אנו סובלים מטריגרים רגשיים משלוש סיבות עיקריות:
אמונות וערכים מנוגדים
כשאנו מזדהים בחוזקה עם אמונה מסוימת, אנו מתקשים להיות סובלניים כלפי אמונות מנוגדות. לדוגמה, נושא הדת. אמונה מעניקה תחושת ביטחון ונחמה, וכשמישהו קורא עליה תיגר, אנו מרגישים שמעמידים את חיינו בסכנה.
ערכים נובעים מאמונות ומתארים את הדברים החשובים לנו בחיים. כשאדם אחר קורא תיגר על הערכים שלנו או מתנגד להם, אנו 'מופעלים', כיוון שהוא מפקפק באמת ובלגיטימיות של משהו שיקר לנו.
טראומה
כשמופעל אצלנו טריגר רגשי שקשור לחוויות של תסמונת פוסט טראומטית. כשאנו 'מופעלים' בשל התנסויות טראומטיות, התגובה שלנו היא לעתים קרובות פחד או כעס קיצוני.
אנו 'מופעלים' כשאנו רואים, שומעים, טועמים, נוגעים או מריחים משהו שמזכיר לנו את הנסיבות הטראומטיות.
לדוגמה, אישה שהותקפה על ידי גבר מזוקן, עלולה לחוות הפעלה של טריגר רגשי כשתראה גבר עם זקן. גבר שאימו האלכוהוליסטית תקפה אותו בילדותו, עלול לחוות הפעלה של טריגר רגשי בכל פעם שיריח אלכוהול. גבר שמעולם לא חש תחושת שייכות בילדותו, יחווה הפעלה של טריגר רגשי כשיראה קבוצת אנשים נהנית יחד.
שימור האגו
האגו הוא תחושת העצמי או 'האני' שאנו נושאים עמנו. זהות מלאכותית זו שאנו נושאים מורכבת ממחשבות, מזיכרונות, מערכים תרבותיים, מהנחות וממבני אמונה שפיתחנו כדי להשתייך לחברה.
לכולנו יש אגו והתכלית העיקרית שלו היא להגן עלינו על ידי פיתוח מנגנונים מורכבים של 'הגנה עצמית' בצורת אמונות, אידיאלים, רצונות, הרגלים והתמכרויות (כדי למנוע מאיתנו את הדבר שממנו אנו פוחדים יותר מכל: מות האגו או העצמי).
כשאנשים אחרים קוראים תיגר על האגו שלנו, אנו מפעילים מיידית טריגר רגשי. אנו נתווכח, נעליב, נזלזל, נכפיש, ננעץ סכין בגב, נחבל ואף נתקוף אנשים שמהווים איום על הישרדות האגו שלנו. הדרך היחידה שבה ניתן להשתחרר מהאגו היא לבצע עבודה פנימית עמוקה או עבודת נשמה.
לתת בהם סימנים
אז איך נוכל לדעת מתי אנו חווים הפעלה של טריגר רגשי?
הנה כמה סימנים פיזיים ורגשיים שעלולים לקחת חלק בהפעלה שכזו:
רעד, פעימות לב מהירות, תחושת מחנק או קושי לנשום ולבלוע, גלי חום, צמרמורות, סחרחורת או תחושת התעלפות, בחילה, כאבים או אי נוחות בחזה, תחושת התנתקות מהמציאות, וכמובן, כמה דקות אחר כך: רגשות עוצמתיים של שנאה, גועל, כעס, פחד, אימה ואבל, הנגרמים בשל התנהגות של הגנה עצמית, כגון צעקות, וכחנות, עלבונות, הסתתרות, בכי או תגובה רגשית אחרת.
בבלוג הבא אפרט כיצד תוכלו לזהות את הטריגרים הרגשיים שלכם.
יפעת סנטו, מתקשרת ומנטור רוחני
מוזמנים להגיב, לשלוח שאלות ולהתייעץ 054-3339791
באתר הבית להתפתחות אישית ורוחנית או במייל