הבשורה על סגירת בית הקפה השכונתי המיתולוגי הלול, שייסגר ממש בימים הקרובים, הכתה בתדהמה אנשים רבים שהכירו ואהבו את המקום, ונאלצו להיפרד ממנו לאחר עשור של פעילות.
למרבה הצער, לא מדובר במקרה חד פעמי: המסעדה המדוברת 'סינמה 5' שליד קולנוע חן נסגרה לאחר פחות משנתיים, מועדון הלילה 'אטמוס' נסגר ובמקומו נפתח מועדון אחר, וישנן דוגמאות נוספות לעסקים שלא שורדים ונאלצים לסגור את שעריהם.
בהנהלה של עיריית רחובות החליטו השנה לשים דגש על פיתוח העסקים הקטנים, כדי למנוע מצב בו עסקים נוספים צריכים להפסיק את פעילותם- מטרה חשובה גם עבור חיי היום יום של התושבים, יצירת מקורות פרנסה נוספים, וגם כי מקור ההכנסה העיקרי של העירייה מגיע מעסקים הפועלים בתחומה.
כדי להתחיל לפעול בנושא העירייה הזמינה ממכון 'גיאוקרטוגרפיה' מחקר אסטרטגי, שנתוניו יסייעו להבין את הצרכים ויעזרו לקבל החלטות לפיתוח שטחי המסחר. תוצאות המחקר נחשפות הבוקר (ו') לראשונה בידיעות רחובות ומיינט רחובות, והן מפתיעות בהחלט.
"הסקר הוזמן לבקשת ראש העירייה רחמים מלול, כדי לבחון איך אפשר לפתח את נושא המסחר והתעסוקה", מסביר רז בארי, מתכנן אסטרטגי בעירייה. "בהתחלה ערכנו מיפוי נרחב של המצב הקיים בעיר, וגובש מצע ראשוני שממנו העירייה תוציא תוכנית עבודה אופרטיבית".
לדברי בארי, מהנתונים עולה כי האזורים המובילים כיום הם 'פארק ת.מ.ר' (פארק המדע) ו'פארק הורוביץ', שמתחיל ב'מתחם סנטרו' ברחוב מוטי קינד ונגמר מול שטחי הפקולטה לחקלאות. עוד ניתן לראות מהנתונים כי העיר הפכה להיות מובילה בהתחלות בנייה, כך ששטחי המסחר עומדים להתרחב בשנים הקרובות.
אילו נתונים עלו מהסקר הנרחב שמכון 'גיאוקטוגרפיה' ערך עבור העירייה? ראשית, לרחובות יתרון משמעותי מבחינת ההון האנושי הזמין לעבודה: מזה מספר שנים ישנו גידול של שני אחוז באוכלוסייה, ובנוסף העיר ממוקמת בדירוג הגבוה שבע באשכול חברתית־כלכלי.
כמו כן, רמת ההשכלה וההשתכרות של האוכלוסייה הבוגרת גבוהה יחסית, וישנם מוסדות אקדמיים בעיר שמכשירים את דור העתיד של שוק העבודה במגוון תחומים.
מבחינת נגישות, תחנת רכבת רחובות ממוקמת בלב פארק התעסוקה ויוצרת נגישות להון אנושי בלתי מוגבל. נתוני הרכבת לשנת 2017 מגלים כי בכל חודש עוברים בתחנת הרכבת ברחובות כ־300 אלף איש- המ שהופך אותה לתחנה העמוסה ביותר בארץ אחרי תחנות תל אביב, וחיפה חוף הכרמל. גיוון רחב ונגיש כל כך של הון אנושי הוא בסיס לפיתוח שוק עבודה משמעותי, שימשוך עובדים ממקומות שונים.
1 צפייה בגלריה
בית להרבה עסקים. רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
בית להרבה עסקים. רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
בית להרבה עסקים. רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
בסקר נכתב כי 'פארק ת.מ.ר' (פארק המדע) הינו אחד ממוקדי התעסוקה האיכותיים בכל אזור המרכז. יתרונותיו הם נגישות התחבורה והקרבה למוסדות המדע של רחובות. חברות היי טק גדולות הפועלות שם תורמות ליוקרת המקום ולמשיכת עסקים נוספים אליו, והוא הפך למוקד משיכה משמעותי.
על פי הסקר, 'פארק הורוביץ', שמכונה על ידי עורכי הסקר "פארק המדע השני/החדש של העיר", מכיל עדיין כמות גדולה של שטחים פנויים לבנייה, ופועלות בו בעיקר חברות מתחום ההייטק, הפיננסיים ומשרדים עצמאיים שונים, מרפאות פרטיות ובתי ספר למקצועות שונים.
למרות הדמיון ל'פארק ת.מ.ר' (המדע), איזור הורוביץ הצעיר יחסית מאופיין בעיקר בחברות קטנות יותר ומספר מצומצם של חברות גדולות, וחלק מהמתעניינים במקום מתקשים למצוא בו נכס מתאים לצורכיהם.
עולה כי הביקוש ל'פארק הורוביץ' מצומצם יותר. על פי הסקר הוא נתפס כיוקרתי, קרוב לצירי התנועה המרכזיים, ומחיר השכירות בו נמוך ביחס ל'פארק ת.מ.ר', אך שטח החנייה ללקוחות ומבקרים בו מוגבל, ולכן בניית תחנת רכבת בסמוך אליו, לצד הגברת התחבורה הציבורית לאזור יכולים להפוך אותו למבוקש מאוד.
הפתעה ניתן למצוא בנתוני פארק התעשייה 'רכטמן' (אזור התעשייה), שבו כמות גדולה של מוסכים ובתי מלאכה זעירים הקשורים לעולם הרכב. יש בו גם מפעלי תעשייה, מרכזי קניות גדולים, סניפים של רשתות שיווק ואולמות אירועים.
לעומת זאת, האיזור כמעט ואינו מכיל משרדים. למרות שאינו נחשב יוקרתי, 'רכטמן' נחשב כאיזור מוצלח בתחומי עיסוקו הספציפי, ובגלל הביקוש קשה למצוא בו שטחים פנויים להשכרה.
נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר, נוגע במצב של היקף הבנייה למסחר: כרבע מהתחלות הבנייה לתעסוקה באיזור המרכז הן ברחובות. נתון זה מפתיע יותר כשרואים את הנתונים משנת 2007: אפס התחלות בנייה לתעסוקה.
1 צפייה בגלריה
בית להרבה עסקים. רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
בית להרבה עסקים. רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
בית להרבה עסקים. רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
בנוסף, מסתבר שרחובות התברגה לרשימת הערים המבוקשות, והיא דומה בשיעור הביקוש שלה לרמת גן. ברמה המקומית, ראשון לציון נתפסת כמוקד התחרות העיקרי לרחובות. לעומת זאת, הביקוש של עסקים מתחום השירותים המקצועיים הם הנמוכים ביותר עבור רחובות (שני אחוז מהעסקים).
"בסקר המעסיקים בין תל אביב לרחובות, רואים שהמעסיקים דירגו את רחובות במיקום גבוה במיוחד", אומר בארי. "זה מלמד על המיתוג החיובי שעשינו בעיר. ל'פארק ת.מ.ר' לקח זמן להתפתח ולהגיע למצב שבו הוא נמצא כיום, כשיושבות בו חברות עוגן בתחום ההייטק שמושכות פעילות נוספת סביבן. 'פארק ת.מ.ר' קרוב למימוש מלא, והיום העירייה עובדת על הרחבת האיזור והגדלה משמעותית של השטחים באזורי התעשייה".
עם קבלת הסקר לידיה מינתה העירייה ועדת היגוי שבוחנת את ממצאיו, ולאחר מכן תספק רשימת פעולות מעשיות לקידום העסקים. בראש ועדת ההיגוי עומד ראש העירייה רחמים מלול, וחברי הוועדה הם סגן ראש העירייה מתן דיל, המשנה לראש העירייה יניב מרקוביץ' וחבר המועצה אבי קינד.
"רחובות ביצעה קפיצה גדולה בשנים האחרונות בכל הקשור להתפתחות המסחר וצמיחת עסקים בעיר", מגיב לראשונה מלול לנתוני המחקר. "אזורי המסחר בעיר מצליחים מאוד, והפדיון שלהם בהתאם. הנתונים מצביעים על העדפה ברורה לרחובות מצד מעסיקים ויזמים. זו תוצאה של עבודה קשה ועידוד הנושא במגוון דרכים, אך אנו לא מסתפקים בכך ורוצים לעלות מדרגה".
לדברי מלול, המטרה היא פיתוח כלכלי והגדלת אזורי התעסוקה והמסחר בעיר לרווחת התושבים, על מנת לבסס את מעמדה של רחובות כעיר ידידותית. "לשם כך בכוונתנו להקים מינהלת מיוחדת שתעסוק בכך. המטרה היא להעניק מענה מיטבי ושירות מצוין ליזמים באזורי המסחר הנוכחיים, ומצד שני להרחיב את הפעילות להגדלת איזורי התעסוקה ומשיכת יזמים ועסקים חדשים".