הכל התחיל לפני כ-70 שנה, בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, כשפדיה וברכה פלדמן ז"ל עלו מפולין והתמקמו בעיר רחובות. בני הזוג החליטו להכניס קצת חיים בעיר, שהתאפיינה בעיקר בדיונות ובפרדסים. הם שכרו סלון של משפחה ברחוב הרצל והפכו אותו לבית קפה קטן ואינטימי בשם "קפולסקי". בית הקפה הפך לפופולארי והיווה מרכז חברתי ומדיני בעיר. לא היה תושב בעיר ובסביבתה שלא נהג לפקוד את המקום, שהפך לנקודת עצירה של מנהיגי היישוב בדרכם לירושלים. לסועדים הציעו שם מבחר עוגות וגלידות טריות שייצרו בני הזוג במקום.
4 צפייה בגלריה
מקום ההתכנסות בקפולסקי
מקום ההתכנסות בקפולסקי
מקום ההתכנסות בקפולסקי
(צילום: פלדמן)
שי שלו, נכדם של פדיה וברכה, מספר שבבית הקפה נהגו לעצור כל גדולי האומה בדרכם המפרכת אל הבירה. "זאת היתה נקודת העצירה האחרונה לפני ירושלים", הוא אומר, "והתקיימו בה הרבה פגישות עסקיות גורליות".
מי חשב על 30 טעמים?
טעם הגלידות הביתיות נישא במהרה אל מעבר למחוזות העיר רחובות והדרישה הלכה וגברה. בתי הקפה בסביבת העיר ביקשו למכור את הגלידה של הפלדמנים, וגם תושבי העיר כבר לא הסתפקו באכילה במקום, אלא רצו לרכוש אותה לביתם. לנוכח הביקוש, הקימו הזוג פלדמן בקומה העליונה של בית הקפה מפעל קטן לייצור גלידות שהפיק 30 טעמים, דבר שלא נראה כמותו אפילו בתל אביב של אותה תקופה. "ותיקי העיר זוכרים איך מכל מקום היו מגיעים כדי לקנות את הגלידה היחידה בארץ עם ציפוי שוקולד - המצאה של המפעל הרחובותי הקטן", אומר שלו.
התפנית הגיעה בשנות ה־60, כשעיריית רחובות הציעה לבני הזוג לקנות שטח של חמישה דונם באיזור התעשייה לטובת הקמת מפעל.
"העירייה הצהירה שכפר זרנוגה יהפוך לאיזור תעשייה, וכך הם רכשו שטח בין שני אקליפטוסים, אחד מהם עומד שם עד היום", מספר שלו. תוך שנה כבר התנוסס במקום מפעל רחב ידיים, שקיבל את השם "פלקו בע"מ – גלידות פלדמן". את בית הקפה המשיכו השניים לתפעל במקביל ברחוב הרצל בעיר.
4 צפייה בגלריה
מכונת המפעל
מכונת המפעל
מכונת המפעל
(צילום: פלדמן)
המפעל התפתח עם השנים, המכונות השתכללו, ובני הזוג החלו לייצר מגוון רחב של גלידות בטעמים ובמרקמים שונים. כיום מייצרים בו מגוון של 200 מוצרים ובהם קרחונים, שלגונים, טילונים, גלידות דיאט, חטיפי גלידה, חבילות משפחתיות, גלידות לגלידריות ואת הקינוח החורפי "מנבו". באוגוסט 2018 נרכשה החברה ע"י קרן גרין לנטרן שמנוהלת ע"י דני בן רעי, ריצי האנטר וג'וזף עליאש, לפי שווי של 65 מיליון שקלים.

גרוש אחד, שני ארטיקים

בחלוף השנים יוצרו במפעל גלידות שונות ומגוונות, חלקן הפכו ללהיט וחלקן נעלמו מן המדפים. כדי להתמודד עם ירידת צריכת הגלידה בחורף, למשל, ייצרו שם עד לפני שנה את 'מנבו'. "פירקנו את הקו והוא אמור לחזור", מסביר שלו. "התנודתיות בשוק הגלידות היא גדולה. 70 אחוז מהגלידות נמכרות ומיוצרות בקיץ. את מנבו ייצרנו בחורף, ואת הגלידות בקיץ. למוצרי הדיאט, לעומת זאת, אין עונתיות. הם נצרכים במהלך כל השנה, גם בקיץ וגם בחורף".
שני מוצרים שנחשבים אייקוניים ונמכרים לאורך כל השנים הם ארטיק לוקס וגלידות בקרטון. "הלוקס הוא ארטיק נוסטלגי", מחייך שלו. "כשהיינו צעירים זו היתה כמעט מתנת בר מצווה לקנות אותו. בשנים הראשונות היה בישראל ארטיק קרח לימון, היה חלק מצופה והיה טילון. הארטיק עלה גרוש והיו לו שני מקלות שניתן לשבור – כדי שיתחלק בין שני ילדים. ככה, תמורת גרוש, קיבלת שני ארטיקים. ואז נולד הלוקס. עד היום אנחנו מייצרים אותו עם אותם רכיבים: קליפות הדר מסוכרות, שהן כמו אינגליש קייק מצופה בשוקולד".
מוצר נוסף שלא השתנה הוא הגלידה בקרטון, שמיוצרת באותה שיטה מזה עשרות שנים, ובאותו טעם נוסטלגי. "גם הסנקור והקסטה וניל־שוקולד לא השתנו".
4 צפייה בגלריה
פדיה וברכה פלדמן
פדיה וברכה פלדמן
פדיה וברכה פלדמן
(צילום: פלדמן)
התקלה שהולידה להיט
כמו בכל מפעל, ההיי־לייט הוא פיתוח של רעיונות, טעמים ומוצרים חדשים. "מדי שבוע יש לנו ישיבה שבה עולים רעיונות חדשים. חלקם עוברים לשלב הניסוי והפיתוח במעבדה ובאולם הייצור", אומר שלו. "לא מדובר רק בהמצאה של טעם אלא גם בהמצאת קטגוריה. למשל, לאורך השנים שיווקה גלידות פלדמן גלידה ללא סוכר בעיקר לקיבוצים. לימים המותג הפך ל'גלידל' ומצליח להוביל במכירות. כיוון שיש בחברה שלנו פחות בירוקרטיה, אנחנו יכולים יותר לנסות ולהעז".
חלק מן המוצרים נולדים דווקא מתוך תקלה. זה מה שקרה למשל עם ארטיק גלית.
"חצי מבני המשפחה שלנו הם חקלאים", מספר שלו. "אבא שלי היה מגדל תותים. באחד החורפים מכת ברד פגעה ביבול ולא ניתן היה לשווק אותו. אבא שלי הביא לסבא את התותים הפגומים ואמר לו: תמציא משהו. ככה נולדו שני מוצרים. האחד, טילון תות שלא צלח. והשני, ארטיק גלית - ארטיק חלק מצופה בתות, שעד היום נחשב לאחד המוצרים האהובים ביותר".
ברבות השנים חלק מהמוצרים שייצרה החברה ירדו מן המדפים. "החבילה הכי מעניינת שירדה מהמדפים הייתה 'קסטה נפוליטן'", אומר שלו. "זו היתה אריזה עם שלושה טעמים – וניל, שוקולד ופונץ', עם דובדבנים בתוך הפונץ'. לאורך השנים גם חברות אחרות ייצרו מוצר דומה והחלטנו, למרות הפופולריות, להוריד אותו מהמדפים. אולי יום אחד הוא עוד יחזור".
גם הארטיקים מקולה נעלמו ופתאום חזרו.
"יש לנו עשרה טעמים של קרחונים שהפיזור שלהם זהה. שניים שמכרו פחות הם המנטה והקולה, ולכן החלטנו להוריד אותם מהמגוון. הדבר קרה במקביל אצל כמה חברות, וברגע שכולם העלימו אותם מהמדפים, הגיעו בקשות רבות מהצרכנים שנחזיר אותם. אז החלטנו להיענות לדרישה".
4 צפייה בגלריה
המפעל בשלבי הנייה
המפעל בשלבי הנייה
המפעל בשלבי הנייה
(צילום: פלדמן)

איך מפעל נולד

1935 פדיה וברכה פלדמן ז"ל עלו ארצה מפולין והתמקמו בעיר רחובות
1945 בני הזוג פלדמן פתחו את בית הקפה הקטן "קפולסקי"
1962 עיריית רחובות מציעה לפלדמנים להקים מפעל באיזור התעשייה בעיר
1963 המפעל "פלקו בע"מ גלידות פלדמן" נפתח
1980 החלו להיפתח חנויות המפעל ברחבי הארץ
1983 נרכשה והופעלה המכונה המשוכללת והמהירה לייצור שלגונים בצורה אוטומטית לחלוטין
2018 חברת גלידות פלדמן נרכשת על ידי קרן גרין לנטרן לפי שווי של 65 מיליון שקלים
כל העדכונים - חדשות רחובות