מי מאיתנו לא חלם מתישהו בחייו להיות רופא? הרצון לעסוק באחד המקצועות הנחשקים בעולם היה ככל הנראה מנת חלקו של כל ילד ממוצע, שדמיין את עצמו מציל נפשות, מכריע בין חיים למוות ואולי אפילו מנתח עם סטייל של ד"ר מקדרימי. אך בחלוף השנים, רובנו מוותרים על חלום הילדות להיות ‘חצי אלוהים’ ומסתפקים ברצונות קצת יותר ריאליים.
2 צפייה בגלריה
שי הברמן
שי הברמן
שי הברמן
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: לורה פלדמן // בגדים: Studio 35 - private collection, בוטיק מיכל זכאי, אסף פלג)
בשנים האחרונות, אלו שדווקא לא וויתרו על החלום מוצאים את עצמם פונים ללימודי רפואה ברחבי אירופה, ואחד היעדים היותר נחשקים ללימודים הוא איטליה, מעוזם של ישראלים רבים כבר שנים ארוכות. לימודי רפואה בארץ המגף? כבר מזמן לא מדובר בתוכנית חלופית עבור מי שלא התקבל לפקולטות הישראליות, אלא בבחירה מתוכננת וידועה מראש.
הביקוש ללימודי רפואה באיטליה עלה במיוחד מאז הקמתן של פקולטות שמלמדות בשפה האנגלית, ובעיקר לאור העובדה שלא צריך להיות עשיר בכדי לממן את הלימודים - הלימודים מסובסדים על ידי הממשלה עבור סטודנטים זרים, כך ששכר הלימוד מסתכם בכמה מאות אירו לשנה.
בשונה ממבחני הקבלה בישראל, הסטודנטים שמייעדים את עצמם ללימודים באיטליה צריכים להגיע למבחן ה-IMAT (מבחן הקבלה ללימודי רפואה באנגלית באיטליה) עם ידע נרחב במגוון תחומים. הקושי בתהליך מחד והיעדר הכוונה נכונה מאידך, הביאו את חברי הילדות שי הברמן ונתנאל זרד להקים את מכינת MAKE IT שמכינה את המועמדים למבחן המורכב שמתקיים פעם בשנה.
“נתנאל הוא סטודנט לרפואה בשנה השישית במילאנו. כשהגיע לחופשת הסמסטר שבין השנה הראשונה לשנייה נפגשנו בארץ, והוא העלה את הרעיון להקים הכנה מקצועית למבחן הקבלה, שתנגיש את המסלול ללימודי רפואה באנגלית באיטליה לכמה שיותר ישראלים” נזכרת שי. “השתחחרתי משירות קבע ביחידת 8200 ועמדתי להתחיל את לימודי הכימיה והביולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ונתנאל בא עם הרעיון הזה משמיים. כמה מהר זה התגבש? עוד לפני שהוא התחיל את לימודי שנה ב’ כבר כתבנו את תוכנית העבודה שלנו לפרטי פרטים” מספרת שי.
2 צפייה בגלריה
שי הברמן
שי הברמן
שי הברמן
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: לורה פלדמן // בגדים: Studio 35 - private collection, בוטיק מיכל זכאי, אסף פלג)
לפני כחמש שנים יצאו השניים לדרך, כאשר שי מנהלת את ענייני המכינה מקרוב ונתנאל מגיע לארץ לעיתים תכופות. “בשנה הראשונה הייתה כיתה אחת בלבד עם 15 סטודנטים שחלמו להתקבל ללימודים, ובעזרת עבודה קשה בשנים הראשונות העמדנו ממוצעים של 90% קבלה בקרב הסטודנטים שלנו” היא אומרת בגאווה. “כיום אנחנו עומדים על כ-100 סטודנטים בארבע כיתות, וקיבלנו פניות מכמה גורמים בארץ ובחו״ל לשיתופי פעולה ולפיתוח תכניות לימוד”.
בשונה מלימודי הרפואה בישראל, בארץ המגף רשאים הנבחנים להגיש בקשת קבלה למוסד אקדמי אחד בלבד. במידה והתקבלו - מה טוב, ובמידה ולא - הליך הקבלה מתחיל מחדש. “כאשר תנאי הקבלה הם כאלה, חשוב מאוד לדעת לאיזו פקולטה להירשם” מסבירה שי. “אנחנו מייעצים למועמדים לבחור פקולטה גם לפי סיכויי הקבלה שלהם אליה, אותם אנחנו יודעים להעריך מתוך היכרות עם הפקולטות ומבחן ה-IMAT, וגם לפי העיר שתתאים להם מבחינת חווית החיים באיטליה, על פי ההיכרות הקרובה שלנו עם כל סטודנט ומספר פרמטרים אחרים. לשמחתי, אחוזי ההצלחה שלנו גם בסיוע לבחירה גבוהים מאוד”.
“הקורס שלנו מקיף מאוד, ומכין גם בפן המקצועי וגם בפן האסטרטגי לגישה נכונה למבחן האמריקאי, שמתקיים פעם בשנה בחודש ספטמבר” אומרת שי. “כיום באיטליה לומדים עם ספרים מתקדמים וטכנולוגיות חדשניות שמכינים למבחני רישוי אירופאים ואמריקאים, שזה יתרון עצום”.
“אני רואה תחושת שליחות עצומה בעבודה שלי“ אומרת שי. “להיות הצעד הראשון בדרך למקצוע כה משמעותי זה מדהים בפני עצמו. סטודנטים מגיעים אלינו אחרי כמה וכמה מבחני פסיכומטרי בארץ והשלמת בגרויות, ורואים את ההתמדה והעבודה הקשה שלהם שממשיכה לכל אורך הקורס שלנו. כשסטודנט שולח הודעה שהתקבל ללימודים במקום השני או הרביעי ברשימת מתקבלים של 60 סטודנטים זה מרגש מאוד. יש לא מעט סיפורי הצלחה לשמחתי”.
“בשנה שעברה הייתה לנו סטודנטית בת 32 שלמדה כלכלה ועסקה בכך מספר שנים, והחליטה שהיא משנה כיוון ורוצה ללמוד רפואה” נזכרת הברמן. “היא ממש נתנה את כל כולה, עשתה לילות כימים עד שהתקבלה, וכיום היא לומדת בנאפולי”.
בסופו של דבר, אומרת שי, המון תלוי בהתמדה ובסימון יעדים. “כאשר יש לך מטרה מול העיניים וחלום שאתה רוצה להגשים, אין שום סיבה שבעולם שלא תוכל להשיג אותו” היא מסכמת. “התמדה, השקעה, חריצות ורצון יכולים לשים אותך היכן שתרצה. הראש שלנו הוא המחסום היחידי שקיים”.
לפרטים מוזמנים לבקר באתר שלנו: www.makeit.academy