"כשאישה רוצה היא יכולה לשבור את כל המחסומים שהציבו בדרכה ולהגיע לפסגות הכי גבוהות שהיא אי פעם חלמה עליהן. השאלה רק אם היא רוצה". הדוברת: ליזט ביטון, בת 48 ואם לשתי בנות (חיילת בת 21 ונערה בת 18 לפני גיוס), אשת עסקים צמאת ידע והתפתחות מאשדוד.
2 צפייה בגלריה
ליזט ביטון
ליזט ביטון
ליזט ביטון
(צילום: אינגה אבשלום// סטיילינג: לורה פלדמן// בגדים: בוטיק מיכל זכאי)
אופטומטריסטית קלינית ובעלת הקליניקה המצליחה באשדוד ששירתה אלפי לקוחות מרוצים בעשרים השנים האחרונות. השיחה איתה מעצימה ונותנת תחושה של אחת שיודעת מה היא רוצה מעצמה, ובעיקר צמאה לידע וסקרנות אין קץ.
היא גדלה במשפחה תומכת ומחבקת, שהעניקה לה את כל המרחב לו היא דרושה להתפתחות אישית ומקצועית, בצבא היא שירתה במשטרה הצבאית וישר עם שחרורה הגיע לעולם האופטומטריה די במקרה: "עם השחרור חיפשתי עבודה ומישהו הפנה אותי לחנות למשקפיים, ככה קראו לזה אז, לעבוד. לאחר התחלת הלימודים האופטומטרים התחלתי לעבוד באחת הרשתות ושם הכרתי את מי שיהפוך לבן זוגי ולאב של שתי בנותיי. פתחנו יחד את החנות הראשונה ומשם התחלנו לצמוח. אומרים שהעיניים הן ראי לנפש, אבל למעשה הן ראי לכל כך הרבה דברים שניתן לאבחן אותם, ממש ספקטרום ענק של מחלות שאפילו לא קשורות בעיניים, וזה די הקסים אותי".
כבחורה צעירה השואפת כל הזמן ללמוד החלה ליזט את התמקצעותה בתחום ובמהרה כבר הייתה חמושה בתואר שני MSc באופטומטריה קלינית מאוניברסיטת "SALUS" ארה"ב. אגב, חיבתה זו ללימודים, הם אלו שמציבים אותה כל פעם מחדש בקורסים שונים, חדשות לבקרים, של התחום: "חשוב לי להיות כל הזמן מעודכנת בתחום שלי, לדעת מה ההתפתחויות הכי חדשות בעולם הזה. זה לא רק חשוב לי מקצועית, חשוב לי לרכוש ידע, הרי ידע זה כוח. עבור הלקוחות השירות שאני נותנת להם, זה הדבר הראשון במעלה, אבל שירות איכותי מורכב מידע וגם מהבנת הפציינט".
עבודתה עם בן זוגה בראשית הקריירה, ממנו כבר נפרדה לפני מספר שנים, העניקה לה מיומנות בתחום המכירות בעיקר וגם שילבה את אהבתה השנייה לאסתטיקה טיפוח ויופי: "למעשה הקריירה שלי משלבת שני תחומים שאני מאוד מתחברת אליהם. ראשונה במעלה זה כמובן התחום המקצועי הקליני 'הארד קור' מה שנקרא, ומצד שני אני מאוד אוהבת את עולם האסתטיקה. התאמת משקפיים ללקוחות שלא "האמינו" שזה יתאים להם. לצאת מחוץ למסגרת . ולכן בקליניקה אני שמה גם דגש רב על בחירת המשקפיים שהן לא רק לראייה, אלא גם אופנתיות מאוד, ומעניקות מראה חדשני וקצת אחר.
2 צפייה בגלריה
ליזט ביטון
ליזט ביטון
ליזט ביטון
(צילום: אינגה אבשלום// סטיילינג: לורה פלדמן// בגדים: בוטיק מיכל זכאי)
"אני אוהבת לראות כיצד אביזר, לכאורה מאוד קטן ששוקל פחות ממאה גרם יכול לשוות מראה מהפכני. השילוב הזה, עבורי, הוא מנצח".
מה בעצם מעניקה הקליניקה?
"עיקר השירות שאנחנו נותנים הוא כמובן בתחום הקליני. באופטומטריה ניתן לאבחן בצורה המרבית ועל הצד הטוב ביותר את רוב בעיות הראייה וזאת באמצעות המכשור המתקדם הקיים אצלי בקליניקה.
"ניתן לבצע בדיקות ראייה, לילדים ומבוגרים. זו בדיקה מורכבת ולא פשוטה. לדיאגנוזה יש חשיבות עליונה: זה שאדם מגיע וטוען שהוא לא רואה ברור, יכול להצביע על בעית ראיה וגם יכול שלא. דרך השאלות אפשר ללמוד על הרבה דברים, ולא רק על בעיות ראיה 'קלאסיות'. זה יכול להיות בעיות בכלי דם, בצקות, גידולים ומחלות אוטיאמוניות, יובש בעיניים עוד אבחנות שונות שלא כאן המקום להרחיב אותן.
באופטיקה שלנו ניתן לאבחן את רוב בעיות הראייה - גם במצבים מורכבים כמו פזילה וכן בדיקות והתאמת עדשות מגע רכות וקשות, לעיוותי קרנית (קרטוקונוס), בדיקות לרישיונות, בדיקות מיקוד (תפקוד ראיה), מיפוי קרנית, לחץ תוך עיני ללא מגע עם העין ועוד. כמובן שאני מתייעצת על בסיס קבוע עם רופאים ומומחים בתחומים שונים כדי לסייע ללקוח בכל בעיה רפואית או אחרת שיש לו, גם אם היא מורכבת מאוד".
למרות המנעד הרחב ומגוון השירותים והאבחנות הקליניות שהקליניקה מספקת לליזט יש עוד קלף מנצח: המגע הבין-אישי שלה עם הלקוחות: "צריך להבין שלקוחות הם קודם כל אנשים. וצריך לדעת איך לגשת אליהם, גם כשצריכים לטפל במשהו שהוא מעבר לבחירת משקפי שמש/ראיה. להבין ש'חנות למשקפיים' כמו שחשבתי בהיותי אז צעירונת, זה לא מקום לשופינג. זה הרבה מעבר, זה עניין של אבחונים, טיפולים, והרבה הבנת הלקוח. מהמקום הכי שירותי שניתן לתאר. האמת, גם האינטראקציה הזו עם הלקוחות היא זו שנותנת לי סיפוק. אני אוהבת אנשים, ואוהבת מאוד את הלקוחות שלי".
מעבר לשירות לקוחות ואבחון טיפולים את גם אישה ועוד עצמאית. לא חששת לקפוץ למים העמוקים?
"ברור שיש חששות, זה לא פשוט להתנהל לבד ולפרנס ולגדל שתי בנות שהן בבת עיניי. אבל אני החלטתי כבר בתקופה מאוד מוקדמת בקריירה ארוכת השנים ובעיקר אחרי הפרידה מבן זוגי, שאני לא יושבת ומרחמת על עצמי, שאני מרימה את עצמי עם כל העוצמות שיש בי. אם מישהי לא תנסה לעשות משהו עם עצמה, לצערי אני אומרת את זה, היא תישאר במקום מאוד קטן בחיים שלה.
אישה לא צריכה לחיות ברמת התגוננות היא צריכה להיות אקטיבית ובשליטה בלעדית על חייה, כי אלו הם חייה, ושום גורם לא יכול להכתיב לה איך היא צריכה ואמורה לחיות. "אני דוגמה מוחשית לכך כשמישהי ששלמה עם עצמה ומודעת לכוחות שיש לה, למדתי גם לבקש עזרה.
חברי ללימודים בארה"ב מהתואר השני הפכו להיות הקולגות שעזרו לי בתחילת המסע השני שלי ועד היום הם חברי הנפש שלי, אסור לעולם לחשוש מלפרוץ כל מסגרת שאישה חושבת שאולי מגבילה אותה. זו יכולה להיות מסגרת משפחתית, מסגרת קריירה, מסגרת לימודית, סביבתית כל מה שאפשר להעלות על הדעת. כי יש מסגרות או תבניות שכביכול הסביבה מכתיבה לנו לחיות על פיהם, ולפעמים אישה לא מוצאת את עצמה בתבנית או במסגרת הזו, אם היא שלמה עם עצמה ומקבלת סיפוק וערך לחייה באותה מסגרת מוטב, אם לא שתפרוץ אותה ותקבע לעצמה מסגרת חדשה בה היא תרגיש מסופקת.
"לא תמיד זה קל, לפעמים יש משברים, וכמובן שיש חשש הישרדותי, כלכלי או אחר, אבל לא להיכנע ותמיד אפשר לחשב מסלול מחדש. תוך כדי תנועה לאישה יש יכולות אדירות לצמוח או במקום שהיא נמצאת בו או במקום אחר אליו היא שואפת. לדעתי, זו העוצמה שיש בנו הנשים".
"אופטיקה - מסגרת אחרת"
טל: 08-8656505
הר ציון 29, אשדוד
אינסטגרם lizet.misgeret.aheret